چکیده:
ضرورت مخاطب شناسی کودک و نوجوان و ارایه بهترین مطلوبترین شیوههای جذاب، کارآمد، نوین و تاثیرگذار در نظام تعلیم و تربیت قرآنی موجب شد تا کارگروه اندیشهورزان قرآنپژوه استان اصفهان در گام دوم نظام مقدس جمهوری اسلامی به موضوع بررسی "بهترین و مطلوبترین شیوههای موثر در نظام تعلیم و تربیت قرآنی با رویکرد به مخاطب کودک و نوجوان بپردازد.نتایج مطالعات و کنفرانسهای اندیشهورزان در این نشست به الگوهای تدریس، روانشناسی تربیت، روانشناسی رشد و یادگیری، رفتارشناسی کودک و نوجوان، الگوسازی رفتاری، ادبیات تغییر و تحول قرآنی در کودکان و نوجوانان، ایجاد شبکهسازی تربیت قرآنی و بهرهگیری از شیوههای قصهگویی، بازی، نمایش، شعر و هنرهای تجسمی و بازتعریف نقش خانوادهها، موسسات و دستگاههای حاکمیتی در نظام تعلیم و تربیت قرآنی، بازتعریف نقشه راه و برنامه جامع تعلیم و تربیت قرآنی و غنیسازی برنامههای تعلیمی و تربیتی حوزه قرآن و عترت بهخصوص مرتبط با مخاطب کودک و نوجوان پرداختهشده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعات و کنفرانسهای اندیشهورزان در این نشست به الگوهای تدریس، روانشناسی تربیت، روانشناسی رشد و یادگیری، رفتارشناسی کودک و نوجوان، الگوسازی رفتاری، ادبیات تغییر و تحول قرآنی در کودکان و نوجوانان، ایجاد شبکهسازی تربیت قرآنی و بهرهگیری از شیوههای قصهگویی، بازی، نمایش، شعر و هنرهای تجسمی و بازتعریف نقش خانوادهها، مؤسسات و دستگاههای حاکمیتی در نظام تعلیم و تربیت قرآنی، بازتعریف نقشه راه و برنامه جامع تعلیم و تربیت قرآنی و غنیسازی برنامههای تعلیمی و تربیتی حوزه قرآن و عترت بهخصوص مرتبط با مخاطب کودک و نوجوان پرداختهشده است.
البته غنا و توانگری مادی، آرامش آفرین نیست و آرامش زاییده اتصال مؤمنانه مربیان و معلمان به حضرت حق است و این موضوع باید برای مربیان تبیین شود حمید الهی دوست بهترین و مطلوبترین شیوههای تعلیمی و تربیتی در حوزه قرآن و معارف قرآنی را اینچنین ذکر میکند: بهکارگیری شیوه قصهگویی قرآنی و روایتی با لسان کودکی و گفتگویی کودکانه و برای نوجوانان به همین شیوه، بهکارگیری ضربالمثلهای قرآنی در قالب نمایش و بازیهای کودکانه، الگوسازی رفتاری مناسب با سنین کودکان و نوجوانان، تولید محتوا همراه با هنر برای مخاطب کودک و نوجوان،استفاده از لسان شعر در بیان آموزههای قرآنی و دینی مسعود ابوطالبی اعتقاد دارد: برای کشف بهترین و مطلوبترین شیوههای تعلیمی و تربیت قرآنی باید همه روشها و شیوههای خوب را احصاء کرد و بهصورت علمی به داوری آنها پرداخت.