چکیده:
رمز یا نماد یکی از فنون بسیار هنرمندانه است که در فرهنگ و تمدن انسان جلوه ای گسترده و متنوع دارد و از دیرباز مورد توجه ادبیان و شاعران بزرگ زبان فارسی قرارگرفته است و بخصوص در ادبیات عرفانی ریشه ای عمیق دوانده است. شاعر عارف مسلک با استفادهی سمبلیک از رمزها و نمادها سعی میکند تصاویری بسازد که با باطن اشیاء واشخاص سر و کار دارد. هدف از انجام این مقاله نماد پردازی' آب' در آثار عطار نیشابوری است که به روش کتابخانهای و به شیوهی توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. در این مقاله ضمن تعریف نماد و بررسی پیشینه و انواع، جلوههای نمادپردازی در شعر، به نماد پردازی عرفانی و منشاء آن پرداخته شده و آنگاه با بررسی نماد آب در فرهنگ ایران و جایگاه آن در قرآن، به کاربرد این نماد در آثار عطار نیشابوری در طرح معانی ژرف عرفانی پرداخته و ضمن بررسی انواع آبها در آثار عطار و کاربرد متعدد آن در معانی و نمادهای مختلف ، کاربرد نمادین آب بحث نهایی این مقاله را به خود اختصاص داده است.
Code or symbol is one of the most artistic techniques that has a wide and diverse effect in human culture and civilization and it has long attracted the attention of the great writers and poets of the Persian language, and especially in mystical literature, it has a deep root. The poet Arif Maslak tries to create images that deal with the innermost things and people by using codes and symbols. The purpose of this article is the symbolism of "water" in the works of Attar Neishabouri, which was done in a library method and in a descriptive-analytical way . In this article, while defining the symbol and examining its background and types, the manifestations of symbolization in poetry, mystical symbolization and its origin are discussed, and then, by examining the symbol of water in Iranian culture and its place in the Qur'an, the use of this symbol in Attar's works is discussed. Nishaburi has discussed the deep mystical meanings in the project and while examining the types of water in Attar's works and its multiple uses in different meanings and symbols, the symbolic use of water is the final discussion of this article.