چکیده:
زمینه و هدف: معنای زندگی در انسان میتواند سایر ابعاد زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد. میزان سرزندگی تحصیلی افراد از جمله آنها است؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه ادراک از سبکهای والدگری با سر زندگی تحصیلی با نقش واسطه-ای معنای زندگی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398، تعداد 20866 نفر بود. مطابق جدول مورگان 392 نفر ولی برای افزایش اعتبار یافتهها تعداد 400 نفر انتخاب و با روش تصادفی طبقهای توزیع شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد واﻟﺪﮔﺮی آﻻﺑﺎﻣﺎ (1991)، سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) و معنای زندگی استیکر و همکاران (2006) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24تحلیل و از نرم افزار آماری AMOSدر مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که؛ بین ادراک از سبکهای والدگری با سرزندگی تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد (01/0P) و همچنین، بین ادراک از سبکهای والدگری و معنای زندگی رابطه معنیدار وجود دارد (01/0P). معنای زندگی در رابطه بین سبکهای والدگری با سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای دارد (01/0P). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که برای ایجاد سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان، ادراک از سبکهای والدگری نقش تعیینکننده داشته و معنای زندگی میتواند منجر به سرزندگی تحصیلی در فرزندان شود.
Background and Aim: The meaning of life in a person can affect other aspects of his life. The academic vitality of people is among them; Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the relationship between the perception of parenting styles and academic life with the mediating role of the meaning of life in the second secondary school students of Zanjan city. Methods: This is descriptive correlational research. The statistical population was 20,866 students of the second secondary school in Zanjan city in the academic year 2019-20. According to Morgan's table, 392 people were selected, but to increase the credibility of the findings, 400 people were selected and distributed by stratified random method. To collect data, the standard questionnaires of Alabama parenting (1991), Hossein Chari and Dehghanizadeh's academic vitality (2013) and the meaning of life were used by Sticker et al. (2006). The data was analyzed using SPSS.24 statistical software and AMOS statistical software was used for modeling structural equations. Results: The results showed that; There is a significant relationship between the perception of parenting styles and academic vitality (pConclusion: It can be concluded that in order to create academic vitality in students, perceptions of parenting styles play a decisive role and the meaning of life can lead to academic vitality in children.