چکیده:
زمینه و هدف: امروزه یکی از مشکلات جوانان، عدم شناخت خود است که بالطبع عدم شناخت ملاک و نگرش به ازدواج را به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی نگرش به ازدواج بر اساس هوش هیجانی در دانشجویان دختر انجام شد. روش پژوهش: این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دختر مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 1401-1400 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 200 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نگرش به ازدواج براتین و روزن (1998) و مقیاس هوش هیجانی تجدید نظر شده آستین و همکاران (2004) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه انجام شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین نگرش به ازدواج و هوش هیجانی رابطه معناداری وجود دارد (01/0=p) و هوش هیجانی می تواند نگرش به ازدواج دانشجویان را پیش بینی کند. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی می تواند به عنوان عامل های موثری در پیش بینی نگرش به ازدواج دانشجویان نقش داشته باشد.
Background and Aim: Today, one of the problems of young people is the lack of self-knowledge, which naturally leads to the lack of knowledge of the criteria and attitude towards marriage. The present study was conducted with the aim of investigating the prediction of attitude towards marriage based on emotional intelligence in female students. Methods: This is descriptive correlational research. The statistical population of this research includes unmarried female students of Islamic Azad University, Garmsar branch in the academic year 2022-23, 200 people were selected as the research sample using random cluster sampling. To collect the data, Bratin and Rosen's (1998) marriage attitude questionnaire and Austin et al.'s revised emotional intelligence scale (2004) were used. Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The research results showed that there is a significant relationship between attitude towards marriage and emotional intelligence (p=0.01) and emotional intelligence can predict students' attitude towards marriage. Conclusion: Therefore, it can be concluded that emotional intelligence can play a role as an effective factor in predicting students' attitude towards marriage.