چکیده:
زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و راهبردهای یادگیری فراشناختی بر پایستگی تحصیلی دانشجویان شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 طراحی و اجرا شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری اجرا شد جامعه پژوهش شامل دانشجویانی بود که در سال 1400 در تهران مشغول تحصیل بودند؛ برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. در گروههای آزمایش1 و آزمایش 2 و گروه کنترل جایگزین شدند. ابتدا پیش آزمون برای هر سه گروه اجرا، سپس به یک گروه آموزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و به گروه دیگر آزمایشی، راهبردهای یادگیری فراشناختی آموزش داده شد؛ اما در گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت و در آخر از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. پرسشنامه به کار رفته در پژوهش، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاه شد. یافتهها: تعامل مراحل با گروه آزمایش در سه مرحله اندازهگیری در پایش تحصیلی (78/8=F، 001/0 =P) مؤثر بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که با توجه به میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون و مقایسه آنها با گروه کنترل، میزان پایستگی تحصیلی دانشجویان افزایش یافته است و همچنین پس از یک ماه آزمون پیگیری گرفته شد که در آن هم تغییرات پس آزمون پایدار و ثابت باقی مانده بود
Background and Aim: The present research was designed and implemented to compare the effectiveness of teaching cognitive learning strategies and metacognitive learning strategies on the academic buoyancy of Tehran students in the academic year 2020-21. Methods: The current research was conducted as a quasi-experimental study with a pre-test and post-test along with a control and follow-up group. The research population included students who were studying in Tehran in 2021; A random sampling method was used to select the sample. They were replaced in the test 1 and test 2 groups and the control group. First, the pre-test was performed for all three groups, then one training group was taught cognitive learning strategies and the other experimental group was taught metacognitive learning strategies; However, there was no intervention in the control group, and at the end, a post-test was taken from all three groups. The questionnaire used in the research was the Academic Buoyancy Questionnaire by Martin and Marsh (2008). To analyze the data, the method of mixed variance analysis was used. Results: The interaction of stages with the experimental group was effective in three stages of measurement in academic monitoring (F=8.78, P=0.001). Conclusion: The results showed that according to the average scores of the pre-test and post-test and comparing them with the control group, the academic buoyancy of the students has increased; Also, a follow-up test was taken after one month, in which the post-test changes remained stable and stable.