چکیده:
زمینه و هدف: دانش آموزان با مهارت یابی میتوانند به درک عمیقتری از آموختههای خود دست یابند و برای ساختن آیندهای بهتر آماده شوند. پژوهش حاضر با هدف ارائه ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) واز نظر ماهیت در بعد کیفی، داده بنیاد سیستمی (پارادایمی) بوده و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه و خبرگان که دارای پژوهشهایی در زمینه مهارت آموزی بود و در بخش کمی شامل کلیه معلمان دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا دررشته علوم تربیتی به تعداد 500 نفر بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی آگاهانه هدفمند از نوع نظری بوده و با تعداد 15 نفر خبره شدند به اشباع نظری رسید؛ در بخش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان تعداد 217 نفر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر پس از کدگذاری باز و محوری ابزار سنجش حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم و برای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال و مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی و میان نمونه آماری بصورت تصادفی انتخاب شده توزیع گردید. سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: برای این در نتیجه، 5 بعد، 20 مؤلفه 118 شاخص برای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان نهایی شد. نتیجهگیری: پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازنده الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد
Background and Aim: Students can better understand what they have learned and prepare to build a better future. The present research was conducted to provide a model of educational policy for skill learning of first-year high school students. Methods: In terms of the applied goal, this research was exploratory mixed (qualitative-quantitative) in terms of data, and in terms of nature, in the qualitative dimension, it was a systemic (paradigm) foundation data, and in the quantitative dimension, it was a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative part included university professors and experts who had papers in the field of skill training, and in the quantitative part, it included all the teachers of the first year of secondary education in the central province who had a master's degree and above in the field of educational sciences, numbering 500 people. The sampling method in the qualitative part is purposeful and theoretical, and with the number of 15 experts, the theoretical saturation was reached. In the quantitative part of the sample size, 217 people were selected based on Morgan's volume determination formula. In the current research, after the open and axial coding of the measurement tool, it was sent in the form of a set form and sent to experts for selective coding and validation. Based on this, a researcher-made questionnaire was designed and distributed among the randomly selected statistical sample. Then the collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Results: As a result, 5 dimensions, 20 components and 118 indicators were finalized for the educational policy model of students' skill learning. Conclusion: After the final approval and prioritization of the experts, the dimensions, components and indicators of the model were drawn, and the experts again validated the said model.