چکیده:
در صدسال اخیر، شهر تهران با تغییرات بسیاری همراه بوده است؛ به گونهای که بسیاری از فضاهای شهری و سازههای تاریخی آن، به ویژه در منطقه ارگ از بین رفتهاند؛ برای مثال ساختمانهایی مانند دارالفنون که تاسیسات آموزشی و پژوهشی کشور از آن ریشه گرفته، به قدری تغییر کردهاند که هویت اصلی معماری آنها مخدوش شده است. در سالهای اخیر، که احیای هسته اصلی شهر تهران برای هویت بخشی و باززنده سازی آن ضرورت یافته، پژوهشهای زیادی درمورد اسناد و مدارک و دادههای نوشتاری و نانوشتاری انجام نشده است. یکی از این مدارک، عکسهای تاریخی است که بسیاری از آنها در آرشیوهای موزهها و مراکز دولتی و غیردولتی پراکنده است و طبقه بندی، شرح عکاسی و گاه شماری منظمی ندارد. خوشبختانه در اواخر حکومت ناصرالدین شاه و اوایل سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، دیمیتری یرماکف عکاس نامی ساکن تفلیس (متخصص عکاسی از سازهها و بافتهای تاریخی و عضو آکادمی باستان شناسی و هنرهای مستظرفه روسیه تزاری) به تهران آمد و از بافت شهری و بناهای تاریخی تهران به همراه موضوعات دیگر عکاسی کرد. این عکسها زیرنویس و شناسنامه دارند و بیشتر آنها در موزه ملی گرجستان نگاهداری میشوند. به کمک این عکسها میتوان وضعیت شهرسازی و باززنده سازی بافتهای تاریخی تهران را شناسایی کرد. پژوهش حاضر برآیند پژوهش مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با موسسه شرق شناسی دانشگاه ایلیای گرجستان است که با بررسی عکسهای موزه ملی گرجستان و در راستای روشهای باستان شناسی تاریخی نگارش شده است.
In the last hundred years, the city of Tehran has changed so much as a result of which many urban spaces and historical structures have disappeared, especially in the citadel of Tehran (Arg-e Tehran). Buildings such as Dar ul-Funun, from which the country’s educational and research facilities have taken root, have changed so much that their original architectural identity has been tarnished. While in recent years, there has been attempts to revive the main core of Tehran, lack of documents and written and oral data are felt, now more than ever. One of these required documents is historical photographs, many of which are scattered in the archives of museums and governmental and non-governmental centers, often without proper classification or photographic captions. Fortunately, during the last years of Nasser al-Din Shah’s and the early years of Mozaffar al-Din Shah’s (of Qajar dynasty) reign, Dmitri E. Yermakov, a famous Tbilisi photographer who specialized in photography of historical structures and textures, and was a member of the Russian Academy of Archeology and Fine Arts, moved to Tehran and took pictures of urban texture, historical buildings and other subjects. These photos all have captions, most of which are kept at the National Museum of Georgia. These photos can be used to identify the state of urbanization and to revive the historical texture of Tehran. This article, aimed to study these photographs using historical archeology methods.