چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی «تاثیرگذاری جایگاه اولیا دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش و تحول در مدارس» نگارش شده است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد. بر اساس یافتههای پژوهش باید گفت خانوادهها باید نقش تربیتی خود را در تعامل با مدارس به خوبی ایفا کنند. ارتباط پیوسته والدین با مدارس در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی میتواند نقش موثری در ارتقا نقش مدرسه در بالندگی دانشآموزان ایفا نماید. مشارکت فعالانه والدین در جریان امور مدرسه باعث میشود آنها ضمن آگاهی از عمکرد تحصیلی دانشآموزان و فرزندان خود و همچنین نحوه کار معلمان و کادر مدرسه، نسبت به حل مشکلات آنها با کمک دیگر اولیاء اقدام نمایند.