چکیده:
هویت همواره یکی از دغدغههای مکرر بشر در گستره تاریخ بوده و بحران هویت امروزه از مقولات مهم و مورد تاکید است که در سطح جهان و کشورهای گوناگون با رویکردهای متفاوت مورد بحث و کاوشهای فراوان قرار گرفته است. در روانشناسی بحران هویت بیانگر وجود تعارض در مراحل رشد هویت است و عمدتا در مرحله رشد روانی- اجتماعی شکل میگیرد و در اکثر موارد نوجوانان و جوانان را درگیر میسازد. این تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به روش واقعیت درمانی برکاهش بحران هویت دانشآموزان انجام گرفته است. یافتهها نشان میدهد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی کمک میکند تا دانشآموزان آگاهی خود را دربارة نحوة بودن در دنیا، بودن با خود و نیز بودن با دیگران و همچنین ارتباط خود با دیگران گسترش داده و دیدی جامع به مسائل درونی خود داشته باشد.