چکیده:
بررامروزه بار مسئولیت سنگین گسترش فرهنگ پژوهش در سطح جامعه بر دوش معلمان است. لذا هدف از پژوهش حاضر «بررسی راهکارهای افزایش سطح کیفی معلمان در نظام تعلیم و تربیت با تکیه بر سند تحول بنیادین» میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد که این دادههای به دست آمده با رویکرد توصیفی – تحلیلی در راستای رسیدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اساس نظام آموزش و پرورش تربیت انسان شایسته و کارآمد است. لیکن برای رسیدن به چنین هدفی امروزه بحث تحول در آموزش و پرورش و چگونگی انجام آن در دستور کار تمامی دستاندرکاران تعلیم و تربیت قرار گرفته است. لذا شایسته است که نیروهای فکری، کار آمد و زبده طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس هویت دینی و ملی کشور مبنای تغییر در نظام آموزشی را سر لوحه کار خود قرار دهند.