چکیده:
گسترش روزافزون دسترسی به سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب برای آموزش الکترونیکی، افق جدیدی را پیش روی موسسات آموزشی نهاده است. استفاده از این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی از آرمانهایی که به عنوان کیفیت آموزش خوانده میشوند، از جمله: فراگیرمحوری، یادگیری مادام العمر، یادگیری فعال کمک کند. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوریهای آموزشی در ارتقاء کیفیت آموزش میباشد. روش تحقیق حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی برگرفته از منابع و اسناد کتابخانه ای معتبر میباشد که در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد، آموزش مهارتهای فناوریهای اموزشی، هسته مرکزی بسیاری از نظامهای آموزشی جهان را تشکیل میدهد از این رو؛ فناوریهای آموزشی را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار داد.
خلاصه ماشینی:
نقش فناوریهای آموزشی در ارتقاء کیفیت تدریس و آموزش معلمان محدثه شهرکینیا 1 زهرا کمانباز 2 چکیده گسترش روزافزون دسترسی به سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب برای آموزش الکترونیکی، افق جدیدی را پیش روی موسسات آموزشی نهاده است.
نتایج نشان میدهد، آموزش مهارتهای فناوریهای اموزشی، هسته مرکزی بسیاری از نظامهای آموزشی جهان را تشکیل میدهد از این رو؛ فناوریهای آموزشی را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار داد.
نتایج نشان داد فناوری اطلاعات در طراحی و برنامه ریزی، اجرا، یادگیری، ترزشیابی آموزشی و ساختار آموزش نقش موثری دارد و دانشگاه علوم انتظامی باید در این زمینه با برنامهریزی مناسب بستر مناسبی را برای بهکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش فراهم سازد.
تأثیرات فناوری جدید اطلاعات بر نظامهای آموزشی ورود بسیار پرشتاب و پرهیاهوی اینترنت و کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای قابل حمل همراه، که هر روز تواناییهای جدید تری پیدا میکنند، و توسعه زبانهای برنامه نویسی و نرم افزارهای گوناگون، که طراحی و ارائه مطالب آموزشی را سهولت میبخشند، اگر در گذشته بسیار نزدیک، موضوع یادگیری الکترونیکی جنبه حاشیه ای داشت، اما در حال حاضر، بسیاری از دانشگاهها را به اندیشیدن و برنامه ریزی برای بهره گیری از این پدیده وا داشته است.
نتیجهگیری و پیشنهادات امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد.
از این رو در راستای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود: - با توجه به نقش آموزش در سازمانها، استفاده از فناوریهای اموزشی در ابعاد مختلف آموزش موجب افزایش اثربخشی و بهره وری آموزش در سازمانها میگردد؛ بنابراین برنامهریزی برای به کار گیری فناوری اطلاعات در امور مختلف آموزش سازمانها یک امر اساسی است.