چکیده:
هدف از مطالعه حاضر ارتباط شاخص توده بدنی با فعالیت بدنی و خودتوصیفی بدنی دانش آموزان شهر بندرعباس در شرایط کرونایی بود. مطالعه حاضر کمی و با توجه به اهداف تحقیق پیمایشی و در زمره مطالعات توصیفی-همبستگی و از نظر زمانی یک تحقیق مقطعی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر برابر با تمامی دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر بندرعباس در مقطع ابتدایی دور دوم بود (17850 نفر). از این تعداد، براساس جدول مورگان، 370 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای-تصادفی انتخاب شد. از پرسشنامه آقاخانبابایی (1394) جهت گردآوری اطلاعات مربوط به فعالیتبدنی و از پرسشنامه فرم کوتاه مارش و همکاران (2006) جهت گردآوری اطلاعات خودتوصیفی بدنی استفاده شد. شاخص توده بدنی دانشآموزان نیز براساس اطلاعات دموگرافیک شامل قد و وزن و بر اساس فرمول شاخص توده بدنی محاسبه گردید. روایی ابزار تحقیق توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. پس از گردآوری اطلاعات تحقیق، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (K-S) و آزمون ضریب همبستگی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین شاخص تودهبدنی با فعالیت-بدنی، بین شاخص تودهبدنی با خودتوصیفی بدنی و بین خودتوصیفی بدنی با فعالیتبدنی در دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر بندرعباس در مقطع ابتدایی دور دوم وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین مقدار ضريب همبستگي پیرسون بين دو متغير شاخص توده بدنی با خودتوصیفی بدنی، 52/0 بوده و مقدار احتمال مربوط به سطح معني داري آن برابر 001/0 است که این به منزله تایید ارتباط رابطه مثبت و معنيدار بين دو متغير خودتوصیفی بدنی با فعالیتبدنی دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر بندرعباس در مقطع ابتدایی دوره دوم است.
جدول (6): آزمون همبستگي پیرسون بررسي رابطه شاخص تودهبدنی با خودتوصیفی بدنی دانشآموزان متغير وابسته متغير مستقل, خودتوصیفی بدنی , ضريب همبستگي پیرسون, سطح معني داري فعالیت بدنی, 51/0, 001/0 شاخص توده بدنی, 52/0, 001/0 بحث و نتیجهگیری نتایج مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنيدار بين دو متغير شاخص تودهبدنی با فعالیتبدنی دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر بندرعباس در مقطع ابتدایی دور دوم وجود دارد که با نتایج مطالعه خدانظری (1398)، مالاروشی 1 و سکار (2020) و ذهنی و رخزادي (1396) همخوانی دارد اما با نتایج مطالعه حبیبی و همکاران (1397) ناهمسو میباشد.
نتایج مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنيداری بين دو متغير شاخص تودهبدنی با خودتوصیفی بدنی دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر بندرعباس در مقطع ابتدایی دور دوم وجود دارد.
نتایج مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنيداری بين دو متغير خودتوصیفی بدنی با فعالیتبدنی دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر بندرعباس در مقطع ابتدایی دور دوم وجود دارد.