چکیده:
هدف از تحقیق رابطه هوش اجتماعی با سکون زدگی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر که تعداد آنها برابر 305 نفر میباشد. روش مورد استفاده برای نمونهگیری روش تصادفی ساده بود. برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شد که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برابر175 بدست آمده است. تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی بدست آمد و در بخش عملی، آزمونهای روایی و پایایی این پرسشنامهها انجام گرفتهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از پرسشنامههای جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای توصیف پاسخهای داده شده به سوالات پرسش نامه تحقیق از جداول توزیع فراوانی و درصد پاسخهای مربوط به هر یک از سوالات استفاده شد و برای نشان دادن بعضی از دادههای آماری بصورت منسجم، از نمودارهای ستونی استفاده شد و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیهها آزمون همبستگی r پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای به دست آمده حاکی از این است که بین ابعاد هوش اجتماعی (مهارتهای اجتماعی، آگاهی اجتماعی، پردازش اطلاعات اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی) با سکون زدگی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. و همچنین ابعاد هوش اجتماعی تغییرات متغیرهای وابسته سکون زدگی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان را پیش بینی میکنند.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره (3) ابعاد و سوالات متغیر فرسودگی شغلي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روش تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی میباشد و هدف آن بررسی « رابطه هوش اجتماعی با سکون زدگی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر است.
جدول (6) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین هوش اجتماعی با سکون زدگی شغلی و فرسودگی شغلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} * معنیداری آزمون در سطح معنیداری 05/0 ** معنیداری آزمون در سطح معنیداری 01/0 طبق نتایج جدول 6 و با توجه به اینکه سطح معناداری خطای آزمون برای سطح اطمینان 99/0 کمتر از 01/0 است، بنابراین میتوان گفت که این فرضیه تایید میشود و بین هوش اجتماعی با سکون زدگی شغلی معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
جدول (7) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد هوش اجتماعی با سکون زدگی شغلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} * معنیداری آزمون در سطح معنیداری 05/0 ** معنیداری آزمون در سطح معنیداری 01/0 طبق نتایج جدول 7 و با توجه به اینکه سطح معناداری خطای آزمون برای سطح اطمینان 99/0 کمتر از 01/0 است، بنابراین میتوان گفت که این فرضیه تایید میشود و بین هوش اجتماعی با سکون زدگی شغلی معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
یافتههای به دست آمده حاکی از این است که بین ابعاد هوش اجتماعی(مهارتهای اجتماعی، آگاهی اجتماعی، پردازش اطلاعات اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی) با سکون زدگی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان متوسطه اول شهرستان بندر خمیر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.