چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر فلاتزدگی شغلی بر تعهد سازمانی با میانجیگری سکوت سازمانی معلمان مدارس متوسطه اول شهر نورآباد انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه اول شهر نورآباد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 320 نفر بودهاند. برای انتخاب نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و 175 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای انتخاب گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامة استاندارد فلاتزدگی شغلی میلیمن (1992)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990)، سکوت سازمانی داین و همکاران (2003) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی شامل تحلیل عامل تأییدی و از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین فلاتزدگی شغلی و تعهد سازمانی در سطح 0/05 درصد رابطهی معناداری وجود ندارد اما با میانجیگری سکوت سازمانی این رابطه منفی و معنادار است. همچنین سکوت سازمانی با تعهد سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد رابطهای منفی و معنادار دارد و فلاتزدگی شغلی با سکوت سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد رابطهای مثبت و معنادار دارند. به طور کلی نتیجه میشود که مدل مفهومی اثربخشی تعهد سازمانی بر فلاتزدگی شغلی با نقش واسطهای سکوت سازمانی با مدل تجربی برازش ندارد.
The present study was conducted with the aim of analyzing the effect of job burnout on organizational commitment with the mediation of organizational silence among teachers of first secondary schools in Noorabad city. The research method was descriptive-correlation of the type of structural equations. The statistical population of the research was all the teachers of the first secondary schools of Noorabad city in the academic year of 2001-2001, numbering 320 people. To select the sample, Krejcie & Morgan table was used and 175 people were selected by stratified random sampling method. In order to collect information, three standard questionnaires of Milliman's job plateau (1992), Allen and Mayer's (1990) organizational commitment, and Dine et al.'s (2003) organizational silence were used. Descriptive statistics and inferential statistics including confirmatory factor analysis and structural equation modeling with partial least squares approach were used for data analysis. The research findings showed that there is no significant relationship between job burnout and organizational commitment at the 0.05 level, but with the mediation of organizational silence, this relationship is negative and significant. Also, organizational silence has a negative and significant relationship with organizational commitment at the 99% confidence level, and job burnout has a positive and significant relationship with organizational silence at the 99% confidence level. In general, it is concluded that the conceptual model of the effectiveness of organizational commitment on job burnout with the mediating role of organizational silence does not fit with the empirical model.