چکیده:
چکیده مقدمه: خانواده نخستین محیط اجتماعی است که در رشد و تحول عاطفی افراد موثراست. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پیش بینی طرحوارههای ناسازگار، بر اساس شیوه های فرزندپروری با میانجیگری سبکهای دلبستگی و خلق و خو دانشجویان انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیمسال دوم سال تحصیلی 400-1399 بود. از طریق روش نمونهگیری غیر احتمالی و آنلاین نمونه 380 نفری انتخاب شد. برای جمع آوری داده از پرسش نامه های "طرحواره یانگ"، "سبک اقتدار والدین بوری"، "دلبستگی بزرگسالان هازان و شاور "و سیاهه "سرشت و منش کلونینجر" استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS نسخه 21، نرم افزار آموس 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مدل آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که سبک فرزندپروی مقتدرانه با میانجیگری سبک دلبستگی ایمن و سبکهای فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با میانجیگری سبک دلبستگی اجتنابی اثر غیرمستقیم بر طرحوارههای ناسازگار اولیه دارند. سبک فرزندپروری مقتدرانه با میانجیگری خودراهبری، همکاری و خودفراروی و سبک فرزندپروری مستبدانه با میانجیگری پشتکار، خودراهبری و همکاری و سبک فرزندپروی سهلگیرانه با میانجیگری آسیبپرهیزی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشجویان اثر علّی و غیرمستقیم دارند(01/0> p). نتیجه گیری؛ این یافته ها ضمن اشاره به پیچیدگی طبیعت دلبستگی، منش، خلق و خو و شیوه های فرزندپروری، به شناخت و مفهوم پردازی متغیرهای مختلف مؤثر بر طرحواره های ناسازگار اولیه تأکیدمی کنند.
Introduction: The family is the first social environment that is effective in the emotional development of individuals. The aim of this study was to developing a structural model for predicting maladaptive schemas, based on parenting style with mediate role of attachment styles and students' moods.
Methods: The research method was descriptive correlational and structural equation modeling. The statistical population of this study included all students of the Islamic Azad University, Karaj branch in the second semester of the academic year 1399-400. A sample of 380 people was selected through non-probabilistic and online sampling method. Data were collected using the The Young early maladaptive schemas Questionnaire, Buri Parental Authority Questionnaire, Hazan and Shaver Adult Attachment Questionnaire, and Clowninger Temperament And Character Scale was used. Pearson correlation coefficient, structural equation model in SPSS software version 21, Amos 24 software were used to analyze the data.
Results: The results showed that the tested model has a good fit. The results also showed that authoritarian parenting style with mediated role of secure attachment style and authoritarian and negligent parenting styles with mediated role of avoidant attachment style have an indirect effect on Early maladaptive schemas. Authoritarian parenting style with mediated role of self-direction, cooperation and self-reliance and authoritarian parenting style with mediated role of perseverance, self-direction and cooperation and Permissive parenting style with mediated role of harm avoidance have a causal and indirect effect on students' Early maladaptive schemas (p
Conclusion: These findings, while pointing to the complexity of the nature of attachment, character, temperament, and parenting styles, emphasize the recognition and conceptualization of various variables affecting early maladaptive schemas.