چکیده:
هدف این مقاله بررسی روش تدریس تفکر جانبی در دوره ابتدایی است. لذا ابتدا کلیاتی درباره تفکر در مدارس طرح شد و ضرورت و اهمیت پرورش تفکر و تعقل در برنامه درسی ملی مطرح و سپس تعریف تفکر از دیدگاه های مختلف بررسی و تفکر جانبی از دیدگاه ادوارد دوبونو تعریف گردید. و مقایسه ای بین تفکر سنتی و تفکر جانبی انجام گرفته و سپس تکنیک های تفکر جانبی شامل ، پو، شکل های هندسی و سهمیه ها، طرح و تردید نسبت به فرضیات شرح داده و برای آن ها نمونه هایی آورده تا در کلاس درس در دوره ابتدایی استفاده شوند. پو تحریک ایده ای است که تفکر را به جایی جدید منتقل می کند که ایده ها یا راه حل های جدید در آن یافت می شود. با استفاده از سهمیه ها، به تعیین تعداد مشخص راه حلهای بدیل که باید تولید شوند، پرداخته می شود. بدین ترتیب فرد تلاش خود را صرف تولید راه حلهای گوناگون و نه پریدن بر روی یک نتیجه، می کند. اشکال هندسی ایجاد راههای متفاوت را مورد تفهیم قرار می دهد. در خلق طرح، دانش آموز به ساخت طرحهای بصری می پردازد و می تواند برای انجام دادن امور، روشهای مختلفی بکار ببرد. تردید نسبت به مفروضات کوشش در تجدید ساخت و تغییر ساخت هر الگویی می باشد در نهایت نشان داده شد که این روش های تدریس می تواند خلاقیت را در دانش آموزان رشد و تقویت نماید و در این راستا معلم در راهنمایی آنان نقش بسزایی دارد.
The purpose of this article is to investigate the method of teaching lateral thinking in elementary school. Therefore, first, generalities about thinking in schools were presented and the necessity and importance of cultivating thinking and reasoning in the national curriculum was discussed, and then the definition of thinking from different perspectives was examined and lateral thinking was defined from the perspective of Edward De Bono. And a comparison between traditional thinking and lateral thinking is made, and then lateral thinking techniques including, Poe, geometric shapes and quotas, design and skepticism about hypotheses are explained and examples are given to them in the classroom in elementary school. Be used. Poe is the stimulation of an idea that transports thinking to a new place where new ideas or solutions are found. Using quotas, a specific number of alternative solutions to be produced is determined. In this way, the person spends his effort to produce different solutions and not to jump on one result. Explains geometric shapes in different ways. In creating the design, the student creates visual designs and can use different methods to get things done. Doubts about the assumptions of trying to reconstruct and change the structure of any model. Finally, it was shown that these teaching methods can develop and strengthen creativity in students, and in this regard, the teacher has a significant role in guiding them .
خلاصه ماشینی:
همچنين مقايسه اي بين تفکر سنتي و تفکر جانبي انجام گرفته و سپس تکنيک هاي تفکر جانبي شامل ، پو، شکل هاي هندسي و سهميه ها، طرح و ترديد نسبت به فرضيات شرح داده و براي آن ها نمونه هايي آورده تا در کلاس درس در دوره ابتدايي استفاده شوند.
براي پرورش خلاقيت دانش آموزان بايد از تشويق هاي به موقع و سازنده و صادقانه استفاده کرد و در مورد اشتباهاتي که انجام داده اند، درست انتقاد شود.
ضرورت و اهميت پرورش تفکر و تعقل در برنامه درسي ملي دوره ابتدايي يکي از دوره هاي بااهميت در نظام آموزش و پرورش است زيرا زمينه و شرايط شکل گيري شخصيت و رشد همه جانبه افراد در اين دوره فراهم ميشود ( ٢٠١٢,safi ).
( Bono, translator, Qasemi,2012 يکي از مهارت هاي فکري که دانش آموزان بايد داشته باشند، تفکر جانبي است .
براي اين فعاليت حتي ميتوان از مسئله هايي که خود دانش آموزان طراحي ميکنند استفاده کرد و معلم در اين مسير بايد صبورانه به بحث هاي آنان توجه کرده و آنان را راهنمايي کند.
٤- معلم ميتواند اين توصيف ها را روي تخته بنويسد اما بايد توجه داشت که در ابتدا هيچ قضاوتي درباره آنها نشود و همه دانش آموزان بايد فرصت توصيف شکل هاي خود را داشته باشند( ,Miller ٢٠١٠ ,translator,Mehr Mohammadi) اگر در جلسه وقت کافي وجود داشته باشد معلم پس از رسيدگي پيشنهادات يک ليست هيستوگرام رسم ميکند که در جلسه بعد اين ليست نشان داده خواهد شد ٥- عمل معلم تشويق و قبول تغييرات است نه قضاوت در مورد آنها.