چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی در دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان دهاقان می باشد که در سال تحصیلی 1401 -1400 به تحصیل در دوره دوم ابتدایی اشتغال داشتند، شامل 1900 نفر بود. که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 320 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس امید به تحصیل خرمایی و کمری(1395)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و فرومنفیلد(2004)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999)، و پرسشنامه برنامه درسی پنهان شیخی و همکاران(1388) بود. نتیج نشان داد که برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی(584/0=R2 و P<0.01) و سرزندگی تحصیلی(425/0=R2 و P<0.01) و خودکارآمدی(565/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین خودکارآمدی بر اشتیاق تحصیلی(052/0=R2 و P<0.01) و سرزندگی تحصیلی(051/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین بدست آمد خودکارآمدی در رابطه بین برنامه درسی پنهان و اشتیاق تحصیلی (381/0=Vaf) و سرزندگی تحصیلی(416=Vaf) نقش میانجی در حد متوسط دارد. با توجه به نتایج پژوهش می توان با اجرای برنامه درسی پنهان، اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان را در سطح مطلوبی بالا برد.
Background and Objectives: The purpose of this research was the effect of hidden curriculum on
academic enthusiasm and academic vitality with the mediation of self-efficacy in Dehaghan students.
Methods: The present research method is based on a quasi-experimental study. The statistical
population of the study includes all the male and female students of Dahaghan city who were
studying in the second year of elementary school in the academic year of 2014-2014, it included 1900
people. 320 students were selected as a statistical sample by multi-stage cluster random sampling.
The tools used in this research included Khormai and Kameri's educational hope scale (2015),
Fredericks and Frommanfield's academic enthusiasm questionnaire (2004), Jink and Morgan's
academic self-efficacy questionnaire (1999), and Sheikhi et al.'s hidden curriculum questionnaire
(2016).
Findings: The results showed that the hidden curriculum on academic enthusiasm (R2=0.584,
P<0.01), academic vitality (R2=0.425, P<0.01) and self-efficacy (R2=0.565, P<0.01). you have Also,
self-efficacy has a significant effect on academic enthusiasm (R2=0.052, P<0.01) and academic vitality
(R2=0.051, P<0.01).
Conclusion: It was also found that self-efficacy has a moderate mediating role in the relationship
between hidden curriculum and academic enthusiasm (Vaf=0.381) and academic vitality (Vaf=416).
According to the results of the research, by implementing the hidden curriculum, the academic
enthusiasm, academic vitality and academic self-efficacy of the students can be increased to a
desirable level.
خلاصه ماشینی:
اشتياق تحصيلي يکي از انواع اشتياق مي باشد و به ميزان انرژي که يک يادگيرنده براي انجام کارهاي تحصيلي خود، صرف 1 The hidden curriculum 2 Passion for education ميکند و نيز به ميزان اثربخشي و کارايي حاصل شده ، اطلاق مي شود (ماسلاچ و همکاران ١، ٢٠١٠).
جدول شماره ٧: ضرايب مسير و آماره t در رابطه برنامه درسي پنهان و سرزندگي تحصيلي (به تصویر صفحه مراجعه شود) اين ضريب نشان دهنده درصدي از واريانس متغير نهفته است که توسط متغيرهاي نهفته اثرگذار بر آن توضيح داده ميشود.
جدول شماره ٨: ضرايب مسير و آماره t در رابطه برنامه درسي پنهان و خودکارآمدي (به تصویر صفحه مراجعه شود) اين ضريب نشان دهنده درصدي از واريانس متغير نهفته است که توسط متغيرهاي نهفته اثرگذار بر آن توضيح داده ميشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي مدل ساختاري نشان مي دهد که ضريب مسير بين برنامه درسي پنهان و اشتياق تحصيلي دانش آموزان با ميانجي گري خودکارآمدي برابر با ٠/٣٨١ است و با توجه به مقدار شاخص vaf بدست آمده لذا H٠ رد و H١ تاييد مي گردد.
بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که برنامه درسي پنهان بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.