چکیده:
کشورهایی که در حال عبور از جامعه کهنه و سنتی به پیشرفته و روبه رشد هستند، تفاوت نسلها و عواقب سو و صدمههای ناشی از آن را بیشتر احساس کردهاند، زیرا در چنین جوامعی تفکرات آمیخته با خرافات و ارزشها و الگوهای کهنه به سرعت در حال نابودی اند و از طرفی سبک و سیاق مدرنیته به طور کامل در جامعه استقرار نیافته است. این مساله مجهول در نظام تعلیم و تربیت جوامع پیشرفته به دنبال پروراندن تواناییهای نسل جدید، بیشتر از هر ارگان و نهاد دیگری بروز و ظهور میکند. آنچه در این میان غیر قابل درک و آزاردهنده است در واقع آموزش و تعلیم و تربیتی است که از طریق خانوادههای سنتی در مقابل تربیت نوین شکل گرفته که در نتیجه آموزش گنگ و ناکارآمد دانشآموزان را فراهم آورده است. بیان نکردن تعریف دقیق و جامع از سنت باعث به وجود آمدن کشمکشهایی شده است که این جوامع نتوانسته اند آنها را برطرف کنند از طرفی والدین و فرهنگ سنتی با تحمیل این تفکرات و تربیت قدیمی و سنتی بدون شک مانند سدی در برابر دانشآموزان برای فراگیری آموزشهای نوین ایستادهاند، این در حالی است که فرایند آموزش و پرورش نوین این محور تعلیم و تربیت خانوادهها را بر نمیتابد که همین باعث چالش فرایند آموزشی دانشآموزان میشود.
با این ملاحظه پژوهش حاضر بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانهای در پرتو تقابل سنت و مدرنیته در آموزش و پرورش نوین به تحلیل این مساله بپردازد و با واکاوی در نظام تعلیم و تربیت جوانب مختلف را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
com تاریخ دریافت: 23/02/99 تاریخ پذیرش: 16/05/99 با این ملاحظه پژوهش حاضر بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانهای در پرتو تقابل سنت و مدرنیته در آموزش و پرورش نوین به تحلیل این مساله بپردازد و با واکاوی در نظام تعلیم و تربیت جوانب مختلف را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
زیرا کلیهی عناصر اصلی فرایند آموزش و پرورش چنان با هدف تعیین شده وابستگی دارند که نارسایی در هدفها سبب خواهد شد تا کل نظام آموزشی دچار نقصان و خلل گردد و نتایج و بازدهی لازم و متناسب را از فعالیتهای آموزشی دریافت نمیدارد و نیازهای فردی و اجتماعی ارضا نشده باقی میمانند و جامعه از نظام آموزشی خود با همه منابع و نیروهایش طرفی برنمی بندد، بنابراین به نظر میرسد که همزمان با تحولات اجتماعی باید تغییرات لازم را در هدفهای نظام آموزشی ایجاد کرد تا پاسخگوی نیازهای گذشته و حال و آینده باشد.
از علتهای اصلی عقب ماندگی کشورهای دارای آموزش سنتی فقدان یک نظام تعلیم و تربیت کارامد است و بنابراین راه اصلی برون رفت از این وضعیت اصلاح و بازسازی نظام تعلیم و تربیت بر مبنای فرهنگ جامعه با استفاده از ابزارهای مدرن است، از طرفی حوزه تعلیم و تربیت به یکی از کانونهای اصلی چالش بین سنت گرایان و نوگرایان بدل گشته است این چالشها را در خصوص تعلیم و تربیت میتوان در سه عرصه طبقه بندی کرد: 1-مبانی نظری تعلیم وتربیت(نظیر اهداف و غایات تعلیم و تربیت، جهت گیری و رویکردهای اصلی نظام تعلیم و تربیت، جایگاه انسان و...