چکیده:
درس تربیت بدنی به عنوان یکی از بخشهای متداول در برنامه ی تحصیلی مدارس، مشتمل بر آموزش رشد، تقویت و مراقبت از بدن و حفظ آمادگی بدنی است. دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی (پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، متوسطه، پیش دانشگاهی) اعم از پسران و دختران علاقه وافری به زنگهای ورزش و تربیت بدنی دارند. این موضوع آن چنان روشن و بدیهی است که هر خانوادهای در منزل از اینکه فرزندشان امروز درس ورزش دارند از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر وجود درس تربیت بدنی در علاقه دانشآموزان به مدرسه میباشد. روش تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی بر گرفته از منابع و اسناد کتابخانهای معتبر میباشد که در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مبین این است که وجود درس تربیت بدنی در علاقه مندی و اشتیاق دانشآموزان به مدرسه تاثیرگذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش درس تربیت بدنی در ایجاد علاقه دانشآموزان به مدرسه کلثوم عبدالصمدی 1 محبوبه اسماعیلی 2 چکیده درس تربيت بدنی به عنوان يکی از بخشهای متداول در برنامه ی تحصيلی مدارس، مشتمل بر آموزش رشد، تقويت و مراقبت از بدن و حفظ آمادگی بدنی است.
این موضوع آن چنان روشن و بدیهی است که هر خانوادهای در منزل از اینکه فرزندشان امروز درس ورزش دارد، خوشحالی او را در چهره و حرکات میبیند و ساکنان و اهالی نزدیک مدرسه معمولاً در زنگهای ورزش بچهها هیاهو و سروصدای بیش از حد دانشآموزان راگویی حرکات ورزش، بازی با توپ، طناب کشی، تقسیم بچهها به گروههای رقیب در بازی، وسط بازی در دبستانها بخصوص به همراه معلمان و دبیران ورزش از حلاوت و شیرینی بالایی برخوردار است برنامه تربيت بدني درمدارس بايد داراي ويژگيهای همچون تناسب داشتن با رشد و نمو و آمادگي جسماني كودكان، گسترده و همه جانبه بودن به منظور ايجاد مهارتهای لازم در كودكان، دربرگيرنده وقتهای ازاد كودكان و در برگيرنده همه اختلافهای فردي و استعدادهای مختلف آنان، تقويت كننده معنويت، صفات انساني و ارزشهای قدم كودكان باشد (جهانیان و فخاری، 1390: 123).
اگر چه کسب نتیجه بهتر در هر برنامه ی تربیت بدنی یکی از اهداف مهمی است که دنبال میشود، اما نباید این نگرش آن قدر قوی شود که به عنوان یک هدف اصلی مورد توجه معلمان قرار گرفته و برنامههای تربیت بدنی کلاً نتیجه محور گردد در واقع هدف اصلی تعلیم و تربیت حرکتی نه تنها باید کسب نتیجه ی بهتر باشد بلکه از آن مهمتر باید تاثیری باشد که فرایند آموزش و تجربیات حرکتی بر رشد یک پارچه ی دانشآموزان دارد.