چکیده:
بررسی باورها و سیرو سلوک شخصیت افراد تاثیرگذار در هر جریانی و تطبیق و نقد آن در ترازوی
معارف ثقلین کمک مهمی به نقشه راه پیش روی برخوره با آن فرقه را در اختیار قرار می دهد. در مقاله
سلسله کبرویه پرداخته شده است. در این مقاله به روش کتابخانه ای و مراجعه به آثار معتیر علاء الدوله
سمنانی و با دید انتقادی تحلیلی به این نتیجه رسیده است که علاء الدوله هم در باب اعتقادات و هم
سیر و سلوک دچار انحرافات بسیار است.
خلاصه ماشینی:
( کليني، ١٤٠٧ق ، ج ١، ص ٩٥) ٣- صفات و اسماء الهي ســمناني در بــاب صــفات الهــي بســان اکثــر اهــل ســنت بــه صــفات قــائم بــه ذات معتقــد اســـت ٢(ســـمناني ؛ ١٣٨٣، ص ١٥٧) و بـــه صـــراحت اســـماء الهـــي را قـــديم مـــي دانـــد٣( ســمناني، ١٣٨٣، ص ١٥) کــه هــر دوي ايــن اعتقــاد بــه دليــل عقلــي و نقلــي غلــط ومخــالف بـــا معـــارف ثقلـــين است (صـــدوق ، ١٣٩٨ق ، ص ١٣٩) او در بـــر شـــمردن صـــفات ذات نيـــز بـــر خـــلاف ثقلـــين صـــفتي ماننـــد تکلـــم را از صـــفات ذات دانســـته ( ســـمناني ؛ ١٣٨٣، ص ١٤) و بـــر اســـاس همـــين اعتقـــاد نيـــز قـــرآن را قـــديم مـــي دانـــد ( ســـمناني ؛ ١٣٨٣؛ ص ١٥) در حــــالي کــــه در در روايــــات تکلــــم از صــــفات فعــــل (کليني، ١٤٠٧ق ، ج ١، ص ٢٦٧) و قرآن نيز حادث مي باشد( صدوق ، ١٣٩٨ق ، ص ٢٧٧) ٤-عدل اعتقــاد اماميــه در مــورد خداونــد متعــال بــر ايــن اســت کــه خداونــد متعــال عــادل اســت و بــه بنــدگانش ظلــم نمــي کنــد.
در معـــارف ثقلـــين امـــر بـــين الامـــرين را مطـــرح و جبـــر و تفـــويض را رد مـــي کنـــد و افعـــال بنــدگان را مخلــوق خودشــان ميدانــد، ســمناني بــا تفکــر اشــعري کــه دارد بــر خــلاف ايــن نظريــه بــه جبــر معتقــد مــي شــود و بــا صــراحت در ايــن مــورد مــي گويــد: آفريــدگار افعــال بنــدگان اســت چنانکــه آفريــدگار اعيــان ايشــان اســت لقولــه تعــالي: و اللــه خلقکــم و مــا تعملـــون .