چکیده:
موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعة پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاین رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولا پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعة کشورهای پیشرفته در نتیجة سرمایهگذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهشهای علمی در کشورهای توسعه یافتة صنعتی گویای این واقعیت است.
خلاصه ماشینی:
شواهد 1 (گرد اوري اطلاعات) ابتدا از دانشآموزان سؤال كردم كه در سالهاي گذشته چه كارهاي پژوهشي را انجام داده اند؟ آنها اظهار داشتند كه كارهاي تحقيقي در دروس مختلف انجام داده اند اما اين تحقيقات خيلي به صورت ساده و ابتدايي انجام شده و فقط مطالبي را از اينترنت روي برگه A4 رونويسي كرده و به معلم خود تحويل داده اند و نمره اي را نيز دريافت كرده اند و صرفا كار تحقيقي شان بيشتر براي نمره گرفتن بوده تا يادگيري و اين تحقيقات يا به صورت گروهي انجام شده و يا به صورت انفرادي.
تحليل و تفسير دادهها پس از مطالعه و بررسیهای لازم و صحبت هایی که با دبيران دیگر و مدیر مدرسه داشتم، و با توجه به یافتههای علمی که در قسمت قبل بیان شد اطّلاعات به دست آمده را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده و چون در ريشه بابي مشكل چندين عامل دخالت داشتند از روش 6 پرسش استفاده كردم: 1- هدف: تشويق دانشآموزان به تحقيق و پژوهش باعث افزايش مهارت و دقت درمحيط اطرافشان میشود كه بي تفاوت از كنار مسايلي كه در پيش رو دارند نگذرند.
راهكارها 1- آشنايي معلمان به روش تدريس پژوهش محورو برگزاري كارگاههايي در اين زمينه و استفاده از افراد مجرب و داراي تخصص2- برخورد قاطع و قانونی آموزش و پرورش با مراکزی که پروژهها یا مقالات را به دانشآموزان درقبال دریافت مبالغ زیاد ارائه میدهند3- متناسب بودن موضوع با سطح تواناييهاي دانشآموز كه بهتر است انتخاب موضوع به دلخواه دانشآموز باشد.