چکیده:
سوگ مغان برآمدی است از کابوسهای قومی مردم و تاریخ بم و کرمان که - محمدعلی علومی- نویسنده، منتقد و پژوهشگر کرمانی آن را به رشتهی تحریر درآورده است. رمان سوگ مغان روایت مردی است که برای تمام کردن کابوسهای شبانهاش دست به دامان روانکاو میشود. به توصیهی روانکاو مرد جوان به زادگاهش بم برمیگردد تا ریشهی کابوس هایش را پیدا کند.
بررسی عناصری مثل لحن، گفت و گو و صحنه پردازی که به پررنگ شدن عنصر فضاسازی در این رمان کمک کرده اند، قطعا باعث میشود مخالب به درک بهتری از اثر برسد و این مهم، به التذاذ بیشتر مخاطب از مطالعهی این رمان کمک میکند علاوه بر این مورد، مطالعهی این مقاله باعث میشود که مخاطب آن، به این رمان به صورت تکنیکی و هنری نگاه کند.
در این مقاله هدف این است که عنصر فضاسازی و زیر مجموعههای آن (لحن، دیالوگ و صحنه پردازی) مورد بررسی قرار گیرد. روش این پژوهش کاملا کتاب خانهای است و دستاورد آن مقالهای است که پیش رو دارید.
خلاصه ماشینی:
بررسی عناصری مثل لحن، گفت و گو و صحنه پردازی که به پررنگ شدن عنصر فضاسازی در این رمان کمک کرده اند، قطعا باعث میشود مخالب به درک بهتری از اثر برسد و این مهم، به التذاذ بیشتر مخاطب از مطالعهی این رمان کمک میکند علاوه بر این مورد، مطالعهی این مقاله باعث میشود که مخاطب آن، به این رمان به صورت تکنیکی و هنری نگاه کند.
در این اثر عناصر داستان مانند رمانهای خطی دیگر رعایت شده است، چیزی که نگارنده را ترغیب کرد تا به فضاسازی داستان بپردازد قلم شیوای این نویسنده بود و لحن زیبای او.
(تحقیق میدانی) عناصر داستان در این مقاله از بین عناصر تشکیل دهندهی داستان، رمان و به طور کلی درام، به بررسی عنصر «فضاسازی» و عناصری که به پیشبرد آن کمک میکنند (لحن، گفت و گو و توصیف) پرداختیم.
فضاسازی عنصری بسیار مهم در ادبیات داستانی مخصوصا رمان است و علاوه بر این برای پیشبرد آن در رمان باید عناصر دیگری هم دخیل باشند در این مقاله به بررسی آن در رمان «سوگ مغان» میپردازیم.
(همان، 451) توصیف بعضی از منتقدان ادبی فضا و رنگ را معمولا برای داستان هایی به کار میبرند که از عنصر قابل توجه «توصیف» برخوردار است؛ به خصوص توصیفی که مسلما به ایجاد حال و هوای خاصی توجه دارد.
(همان: 464) عناصر لحن، گفت و گو، توصیف (که عنصری فرعی هست)،صحنه پردازی که منجر به تشکیل عنصر فضاسازی شده در این رمان بسیار پخته و به زیبایی استفاده شده است.