چکیده:
در این مقاله به بررسی اثربخشی فعالیتهایی پرداخته شده است که مبتنی بر انواع راهبردهای آموزش مهارت محاورهای است. این راهبردها در قالب هفده فعالیت عملیاتی شده و میزان اثربخشی آنها در عملکرد زبان شفاهی زبان آموزان موردبررسی قرار گرفته است. راهبردهای یادگیری محاوره زبان دوم که در این پژوهش مورداستناد قرار گرفت مبتنی بر انگاره کوهن و شامل دو دسته راهبرد «یادگیری» و «به کارگیری» زبان دوم است. راهبردهای یادگیری زبان شامل تشخیص و پذیرش مواد آموزشی؛ متمایزکردن آنها از مواد آموزشی دیگر؛ دسته بندی آنها برای آموزش بهتر؛ مشغولیت مداوم با مواد آموزشی و استفاده از روشهای مرسوم به خاطرسپاری در جهت تقویت روال طبیعی آموزش مکالمه است. دانش زبان شناختی و ایران شناسی مدرس در انتخاب مواد آموزشی مناسب، ایجاد تشابه و تقابل دو زبان، مقوله بندیهای واژگانی و نحوی فعالیتهای مبتنی بر راهبردهای اول تا سوم، در کلاس درس اجرا شد. گردهماییهای غیررسمی و تعیین تکالیف مناسب مثل از برکردن گفتگوها یا به خاطرسپردن ضرب المثلها برای راهبردهای چهارم و پنجم عملیاتی شد. این راهبردها بر روی 19 دانشجوی کارشناسی فارسی آموز سطح متوسط با زبان مادری اسلاو در پنج نیم سال متوالی از سال 2011تا2013 اجرا شد. در این پژوهش فرضیه وجود همبستگی مثبت بین فعالیتهای مبتنی بر راهبرد، با تقویت مهارت محاورهای زبان آموزان تایید شد. به طوری که هرچه میزان حضور فعال در فعالیتهای مربوط به راهبردها بیشتر بود، میزان موفقیت زبان آموز در مهارت محاورهای بیشتر میشد.
This paper investigates the effectiveness of those activities which are based on all types of strategies for teaching conversational skills. These strategies are practiced in the form of 17 activities and their effectiveness on the oral language performane of Persian learners has been investigated. The second language learning strategies in this research are dependent on two Kuhn's paradigms and include "learning" and "using" second language. The former consists of recognition and acceptance of materials, distinction from other materials, categorizing them for a better learning, constant involvement with materials, using common memorization methods for rehearsal to improve natural conversation learning. The teacher's Linguistics and Iranology knowledge in choosing teaching materials, producing similarities and differences in two languages, lexical and syntactic categorizations of activities based on the first to the third strategies were implemented in the classroom. Informal gatherings, appropriate assignments of certain tasks like memorizing the dialogues or proverbs were practiced for the fourth and the fifth strategies. These strategies were applied on 19 undergaduate intermediate Persian language learners, with Slav mother tongue in 5 successive semesters from 2011 to 2013. In this research, it was affirmed that there is a positive correlation between using strategic activities with the improvement of converational skill of language learners. That is, the more learners are active in the activities related to strategies, the better they become in the conversational skill.