چکیده:
یکی از چالشهای مهم در علوم ورزشی شناسایی عوامل تاثیرگذار در اکتساب و حفظ پیشرفت ورزشی است.پیشرفت ورزشی فرایند یادگیری فعالی است که در اثر تمرین هدفمند و بهبود مهارتهای ضروری برای رسیدن به سطح بالای عملکرد ورزشی و پیروزی به دست می آید .به طور کلی پیشرفت ورزشی به بررسی کل نگرانه +چند بعدی و تعاملی نیازمند است تا بتواند ورزشکاران نخبه را از جنبه های تواناییهای جسمی, مهارتهای روان »شناختی ویژگیهای .شخصیتی مهارتهای ءتکنیکی و مهارتهای تاکتیکی توصیف کند. مطالعات قبلی عواملی را برای تبیین موفقیت ورزشی معرفی کرده آند؛ با این حال این پدیده به طور کامل بر اساس نظریه ها و مدلهای مرتبط تبیین نشده .است مطالعه حاضر با تکیه بر نظریه های سیستمهای ءپویا هدف ءپیشرفت انگیختگی» تمرین هدفمند.ء مدل اشتیاق دوگانه و مدل خودتنظیمی عوامل مور در موفقیت ورزشی را مرور کرده است نتایج مطالعه حاضر به شیوة مرور تحلیلی مبتنی بر شواهد گزارش شده است که میتواند در شناسایی عوامل موّثر در موفقیت ورزشی و ویزژگیهای ورزشکاران نخبه مفید باشد همچنین یافتههای این .مطالعه برای ایجاد آبزاری جامع برای سنجش موفقیت ورزشی قابل استفاده خواهدبود. استارکز و اریکسون» ۴۳ به نقل از ولرند و همکاران ۲۰۰۸).