چکیده:
کلانشهر مشهد.ءمقدس در نخستین سرشماری رسمی ایران که در سال ۱۳۳۵ دارای ۳۳۴,۹۸۹ نفر جمعیت. و چهارمین شهر پرجمعیت ایران را احراز نموده است. و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۰۱۳۹۵ جمعیت شهر مشهد در این سال, بالغ بر ۴ تن بودهاست و به پایتخت معنوی ایران » ملقب شده است. در دهه ۸۰ - ۱۳۷۰ بخش خدمات همچنان سهم اصلی را در تولید ناخالص داخلی شهر برعهده خواهد داشت. تولید این بخش در دهه مذکور رشدی درحدود ۸ درصد خواهد داشت. نقش زیارتی شهر در رشد بخش خدمات بویژه هتل داری. فروش و حمل و نقل تااثیری عمده داشته است. در این مقاله به کاربریها و سرانه های پیشنهادی طرح جامع در مقیاس ناحیه و محله پرداخته است. و طبق نقشه های موجود اعم از شبکه معابر ء فضای سبز ء آموزشی » فرهنگی » حمل و نقل و تاسیسات شهری و ۰ علاوه بر نمایش آن » به میزان جانمایی و پراکندگی آن در طرح جامع سوم مشهد پرداخته است. مشهد. باز هم انگیزه های شخصی و مالی و سودهای کلان » سبب شده است تا اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی,ء مبادرت به پیگیری تغییر کاربری اراضی خدماتی به مسکونی / تجاری بدون آرائه ی طرح های توجیهی که منافع شهر را در بر داشته باشد شده است. لذا همواره توجه به صرفه و صلاح شهر در راستای رعایت حقوق عامه ضرورت دارد و توجه به احیای کاربری های عمومی و خدماتی شهر مورد تاکید است.