چکیده:
شکر یکی از محوریترین فضیلتها در اخلاق اسلامی است و بهاین دلیل مهم دانسته میشود که دو مفهوم تعیینکنندۀ «ایمان» و «بی ایمانی» در اسلام اساسا حول محور شکر و کفر میگردد. این مقاله بر نحوۀ مواجهۀ سنت صوفیانه با مقولۀ اخلاقی شکر متمرکز است و بهویژه به اهمیتی که پرورش این فضیلت در حیات درونی سالکان دارد میپردازد. این هدف از طریق تحلیل آثار برخی از نویسندگان برجستۀ تصوف از حکیم ترمذی (و. 905-910 م) و ابوطالب مکی (و. 96 م) گرفته تا ابن عربی (و. 1240 م) و احمد زروق (و. 1493 م) محقق شدهاست. دراثنای این مقاله کوشش شده که اصطلاح «شکر» از منظر معنیشناسی در بافت زبان عربی و کاربرد این اصطلاح در قرآن و ادبیات صوفیه بررسیشود و علاوهبرآن به راهبردهای مختلفی که گسترۀ وسیعی از استادان تصوف، دربارۀ چگونگی آمیختن این فضیلت با زندگی شخصی ارائهکردهاند، نگاه شدهاست و درآخر، باورهای صوفیان درمورد پیامدها یا «تاثیرات کارمایی» شکر نعمت و کفر نعمت در رستگاری افراد بیان شدهاست.
Gratitude or shukr is one of the most central of Islamic virtues, the importance of which is underscored by the fact that the defining notions of “faith” and “disbelief” revolve around the pivots of shukr and kufr (= ingratitude). The article focuses on treatments of the virtue within the Sufi tradition, and even here, with a concentration specifically on the importance attached to its cultivation within the inner life of the spiritual aspirant. This is accomplished through an analysis of authors ranging from al-Hakim al-Tirmidhi (d. 905–10) and Abu Talib al-Makki (d. 996) to Ibn al-ʿArabi (d. 1240) and Ahmad Zarruq (d. 1493). In the process the article examines the semantics of shukr in Arabic as defined in the lexicographical tradition, its use in the Qur’an, definitions of the virtue in Sufi literature, the various strategies devised by a wide range of authorities on how to go about integrating the virtue within one’s life, and finally, what are believed to be the consequences or “karmic effects” of both gratitude and ingratitude for blessings (shukr al-niʿma and kufr al-niʿma).