چکیده:
Blended learning is new but one of the most globally accepted forms of teaching-learning methods. The popularity of this hybrid mode has been proved many a time by the researchers for its useful impact in various fields of studies including English language. This mode has marked its popularity in the field of English language not only because it improves the LSRW skills in learners but also due to its significance in building an interactive, collaborative and motivated learning environment which is often a challenge for English language classes. As, the COVID-19 pandemic has marked the importance of online mode of teaching; the interest towards blended learning has increased many folds. But despite its popularity, there are many loopholes in the system that must be addressed to propagate this hybrid learning mode as a routine in the education system. The current review therefore provides a unique inspection of more than fifty research papers that has by far evaluated various advantages of blended learning system with special reference to English language and has also drafted multifaceted recommendations that will help in making the blended learning a successful alternative for regular face-to-face teaching.
یادگیری ترکیبی جدید است اما به عنوان یکی از اشکال روشهای اموزشی-یادگیری در سطح جهانی بسیار پذیرفته شده است. محققان محبوبیت این حالت ترکیبی را چندین بار به دلیل تاثیر مفید ان در زمینههای مختلف مطالعات از جمله زبان انگلیسی ثابت کردهاند. این حالت محبوبیت خود را در زمینه زبان انگلیسی مشخص کرده است نه تنها به این دلیل که مهارتهای LSRW را در زبان اموزان بهبود میبخشد بلکه به دلیل اهمیت ان در ایجاد یک محیط یادگیری تعاملی، مشارکتی و انگیزهای است که اغلب برای کلاسهای زبان انگلیسی چالشی است. همانطور که، بیماری همهگیر COVID-19 اهمیت نحوه اموزش انلاین را مشخص کرده است. علاقه به یادگیری ترکیبی چندین برابر افزایش یافته است. اما علی رغم محبوبیت ان، نقاط ضعف زیادی در سیستم وجود دارد که باید برای انتشار این حالت یادگیری ترکیبی به عنوان یک روال در سیستم اموزش و پرورش رفع شود. بنابراین بررسی انتقادی فعلی، بازرسی منحصر به فردی از بیش از پنجاه مقاله تحقیقاتی ارايه میدهد که تاکنون مزایای مختلف سیستم یادگیری ترکیبی را با اشاره ویژه به زبان انگلیسی ارزیابی کرده و همچنین توصیههای چند وجهی را تهیه کرده است تا اموزش ترکیبی را برای اموزش حضوری منظم به عنوان یک گزینه موفقیت امیز به شما معرفی کند.