چکیده:
یعد النشر العلمی احد الرکائز الاساس الذی تضطلع الجامعات علی تجسیده؛ اذ تعتمد علیه العملیة التعلیمیة، ولاسیما فی میدان التدریس، وکذا التواصل العلمی بین الباحثین. وان فعالیته وتاثیره، وحجم الاستفادة منه مرهون بجملة من الشروط والاسس نذکر منها: جودة البحث وارتباطه بقضایا التنمیة، وتنوع مخرجاته ونتائجه، وسبل اتاحته – المرئیة– اذ لا فائدة من العلم ما لم یتم نشره، واتاحته لخدمة المجتمع. اذ یری المختصون ان وظیفة الجامعة لا تنحصر فی الوظیفة الاولی الا وهی: التعلیم؛ بل یجب ان ینصب جل اهتمامها علی الوظیفة الثانیة، وهی نشر نتائج البحث العلمی علی شکل مقالات وبحوث فی اوعیة علمیة متخصصة ومحکمة او کتب، ومصنفات علمیة صادرة عن دور نشر عالمیة لها باع طویل فی النشر، والطباعة، والتوزیع، ومفهرسة ومدرجة فی قواعد بیانات معترف بها او اوراق علمیة بحثیة فی موتمرات علمیة الی غیر ذلک من مخرجات البحث العلمی، واذا نجحت الجامعات والموسسات الاکادیمیة فی الوظیفتین السالفتین الذکر– التعلیم والبحث- فهذا لا محالة انه سینعکس علی الوظیفة الثالثة، وهی التنمیة، وخدمة المجتمع. وهذا البحث یضطلع برصد بعض الجهود الموسسیة العلمیة لتقییم الدوریات العربیة؛ اذ استانسنا بثلاثة نماذج وهی: البوابة الجزائریة للمجلات العلمیة (ASJP) والمنهل ومعامل التاثیر العربی، وننهی البحث بجملة من النتائج والتوصیات.
انتشارات علمی یکی از ارکان دانشگاه است که دانشگاهها متعهد به اجرای ان هستند. که به فرایند اموزشی به ویژه در زمینه تدریس و همچنین ارتباط علمی بین محققین وابسته است. و اینکه اثربخشی و تاثیر و میزان بهرهمندی از ان به شرایط و مبانی متعددی بستگی دارد، از جمله: کیفیت تحقیق و ارتباط ان با مسايل توسعه، تنوع خروجیها و نتایج ان و راههای ایجاد ان. در دسترس و قابل مشاهده بودن، زیرا منفعت علم در انتشار ان است بنابراین باید برای خدمات اجتماعی در دسترس قرار گیرد. متخصصان بر این باورند که وظیفه دانشگاه محدود به تحصیل نیست. مهمترین جنبه کار دانشگاه انتشار نتایج تحقیقات علمی در قالب مقاله و تحقیق در ابزارهای علمی و تخصصی علمی، کتابها و اثار علمی منتشر شده توسط موسسات انتشاراتی بینالمللی است. سابقه انتشار، چاپ، توزیع، فهرستنویسی و نمایهسازی در پایگاههای استنادی معتبر شناخته شده یا مقالات تحقیقاتی در کنفرانسهای علمی و سایر خروجیهای تحقیقات علمی است. اگر دانشگاهها و موسسات دانشگاهی در دو وظیفه یعنی اموزشی و پژوهشی موفق شوند، این امر ناگزیر در وظیفه سوم یعنی خدمت به توسعه منعکس میشود و تاثیر مثبتی بر اقتصاد و جنبههای اجتماعی خواهد داشت. این پژوهش با پایش برخی از تلاشهای نهادهای علمی برای ارزیابی نشریات ادواری اعراب انجام شده است. ما از سه مدل استفاده کردهایم: پلتفرم مجله علمی الجزایر (ASJP)، المنحل و ضریب تاثیر اعراب، و تحقیق را با نتیجهگیری و تعدادی پیشنهاد به پایان میبریم.
Scientific publishing is one of the cornerstones of the universities; and it is dependent on the educational process, especially in the field of teaching, as well as scientific communication between researchers. The quality of research and its relevance to development issues, the diversity of its outputs and results, and the ways of making it available, for that we think that there is no use of science unless it is published, and made available to serve the community. The most important aspect of the university's job is to publish the results of scientific research in the form of articles and research in scientific and specialized scientific instruments, books, and scientific works published by international publishing houses. It has a long tradition of publication, printing, distribution, cataloguing and inclusion in recognized databases or research papers in scientific conferences and other scientific research outputs. If universities and academic institutions succeed in the two functions mentioned above - education and research - this will inevitably reflect on the third job, namely the service of development and have a positive impact on the economy and social aspects. The competition between universities and scientific academic bodies to increase the status of publishing in solid and indexed journals has intensified in global platforms due to the adoption of the outputs of scientific research of all kinds of the most important standards in the International Classification of Universities, especially those publications whose quotation has increased. To explore the quality of such research, some scientific institutions have established a platforms, measurement tools, indicators and databases to evaluate these journals and verify their compliance with academic standards. This research is carried out by monitoring some of the scientific institutional efforts to evaluate the Arab periodicals. We have consulted three models: Algerian Scientific Journal platform (ASJP), Al-Manhal and the Arab impact factor, and we conclude the research with a number of conclusions and recommendations.