چکیده:
Speaking a foreign language in an academic setting is one of the most challenging tasks among Algerian EFL learners who lack fluency in the target language. The purpose of this paper is twofold: First, it tries to discover the principal reasons behind the learners’ feeling of anxiety when performing orally in class. Second, it attempts to maintain a supportive relationship between students and teachers in order to improve the learners’ oral performance and mitigate anxiety. Through the use of two questionnaires administered to teachers and second year graduate students from the department of English and studying at Belhadj Bouchaib University, data were gathered and analyzed via a mixed- method approach embracing both quantitative and qualitative approaches. The findings revealed that anxiety is omnipresent among the learners who are supposed to perform orally in class, and it is only via better teachers’ sociability that the students may avoid anxiety and improve their oral performance
صحبتکردن به یک زبان خارجی در یک محیط دانشگاهی یکی از چالش برانگیزترین کارها در بین زباناموزان الجزایری است که به زبان مقصد تسلط ندارند. هدف این مقاله دو چیز است: اول اینکه سعی میکند دلایل اصلی احساس اضطراب فراگیران هنگام بیان شفاهی در کلاس را کشف کند. دوم، تلاش برای حفظ رابطه حمایتی بین دانشجویان و معلمان به منظور بهبود عملکرد شفاهی فراگیران و کاهش اضطراب انهاست. با استفاده از دو پرسشنامه که برای معلمان و دانشجویان سال دوم تحصیلات تکمیلی گروه زبان انگلیسی که در دانشگاه بلحاج بوشعیب مشغول به تحصیل بودند، اجرا شد، دادهها با رویکرد ترکیبی با رویکردهای کمی و کیفی جمعاوری و تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که اضطراب در بین فراگیرانی که قرار است در کلاس به صورت شفاهی اجرا کنند وجود دارد و تنها از طریق اجتماعیپذیری بهتر معلمان است که دانشجویان ممکن است از اضطراب اجتناب کنند و عملکرد شفاهی خود را بهبود بخشند.