چکیده:
جامعه امروز برای انجام فعالیتهای خود به تربیت کودکان خلاق نیاز دارد. در سالهای گذشته پژوهشهای بسیاری در این زمینه انجام گردیده اما به تاثیر نوع طراحی فضای معماری در پرورش خلاقیت، توجه کمتری شده است. لذا پژوهش حاضر سعی دارد تا شاخصههای تاثیرگذار بر خلاقیت و مهارتآموزی درکودکان را شناسایی نماید. هدف اصلی پژوهش خلق فضایی برای رشد فکری و پرورش مهارتهای اجتماعی کودکان رده سنی ۲ تا۱۰سال و ایجاد انگیزههای درونی و به چالش کشیدن نگرشها و پرورش مهارتها و بررسی نقش آموزش و تأثیر معماری بر محیط آموزشی میباشد. سوال اصلی پژوهش را میتوان اینگونه بیان نمود که آیا شاخصهای تاثیرگذار در طراحی دبستان و مرکز خلاقیت کودکان میتواند منجر به ارتقاء خلاقیت و افزایش مهارتهای اجتماعی در محیطهای آموزشی شود؟ در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و گردآوری به روش اسنادی، مصاحبه (پرسشنامه)، بازدید میدانی و مشاهده استفاده گردیده است. سوالات پرسشنامه بین جامعه آماری (افراد عادی، مربیان، والدین فرزندان) توزیع و فرضیات مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفته و یافتهها مطابق با شاخصهای تاثیرگذار برای طراحی دبستان و مرکز خلاقیت با بهرهگیری از ابزارها و روشهای تجزیه و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) برای شناسایی و اولویتبندی عناصر و روش تحلیل (SWOT) برای ارزیابی نقاط ضعف و قدرت و نرمافزار (SPSS) برای تجزیهوتحلیل آماری و از برنامه (EXCEL) برای تفکیک و ساماندهی نتایج استفاده گردید. درنهایت این نتیجهگیری حاصل گردید که شاخصهای کالبدی و عوامل طبیعی محیط بیرون و متغیرهای فرهنگی و اجتماعی و استفاده از المانهای معماریِ مورد علاقه کودکان، در کنار طراحی معمارانه و ایجاد خوانایی در طراحی نقش تسهیلکنندهای در بروز خلاقیت و مهارتهای اجتماعی دارد. با توجه به مؤلفههای طراحی، فضای کودک در فضاهای انتخابشده استتنتاج شد که مؤلفههای طراحی اثر مثبت بر رشد خلاقیت و مهارتآموزی کودک داشته و فرضیات تحقیق که به دنبال اثبات تاثیر مولفههای کالبدی فضای کودک بر رشد خلاقیت و مهارتآموزی بوده محقق گردید.
Today's society needs to educate creative children to carry out all the social, economic and political activities of the country. In this regard, children's communication with the social environment can guide them in the direction of intellectual development and creativity. The main purpose of the research is to create a space for intellectual growth and development of social skills of children aged 2 to 10 years, and to create internal motivations and attention to themselves, to challenge attitudes and develop skills, and to examine the role of education and the influence of architecture on the learning environment. Therefore, the main question of the research can be stated as follows: Can effective indicators in the design of elementary schools and children's creativity centers lead to the improvement of creativity and social skills among children in educational environments? A descriptive-analytical method was used. Data collection was done by three documentary methods, interview (questionnaire), field visit and observation. In accordance with the effective indicators for the design of elementary school and creativity center using tools and methods of analysis hierarchy (AHP) to identify and prioritize elements and analysis method (SWOT) to evaluate weaknesses (SPSS) for statistical analysis and from the program ( EXCEL) was used to separate and organize the results, and finally, the research concluded that physical indicators and natural factors, along with architectural design and legibility, play a facilitating role in the development of children's creativity and social skills. According to the design components of the children's space in the selected spaces, it was concluded that the design components had a positive effect on the development of the child's creativity and skill learning, and the research hypotheses that sought to prove the effect of the physical components of the child's space on the child's creativity and skill learning have been realized.