چکیده:
از دیدگاه راهبردی، امروزه از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به تواناییاش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد، این قابلیت مهم سازمانی در مقایسه با سازمانهای دیگر میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند. پژوهشگران به فوائدی که همه ذینفعان سازمان، کارکنان، مدیران، سرمایهگذاران و دولت از طریق پذیرش سرمایه انسانی به عنوان یک منبع و از طریق ارزیابی کارایی آن بدست میآورند، اعتقاد دارند. ولی اﻣﺮوزه ﺗﻮان ﺑﺎﻻی ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻧﯿﺰ ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ داﻣﻦ زده و از ﻃﺮﻓﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ اﻧﺤﺼﺎر ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ و ﻣﺎدی ﺳﻨﺘﯽ را ﻧﯿﺰ ﮐﻮﺗﺎه تر کرده ﭼﺮا ﮐﻪ اﻣﮑﺎن ﺗﻘﻠﯿﺪ و اﻟﮕﻮﺑﺮداری از آن را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺎده ﺗﺮ و ﮐﻢ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺮ ﮐﺮده و این سرمایه انسانی است ﮐﻪ در ﺑﻬﺒﻮد ﯾﺎ اﻓﺖ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی دوﻟﺘﯽ ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه ای دارد.
خلاصه ماشینی:
شناسايي ابعاد و مولفه هاي سرمايه انساني در نظام آموزش و پرورش ايران به منظور ارائه مدل مناسب ماشاالله عزيزي ١- نقي کمالي ٢*- رسول داودي 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٠/٠٣ - تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٧/١٨ چکيده : از ديدگاه راهبردي ، امروزه از سرمايه فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يک سازمان به توانايياش در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد، اين قابليت مهم سازماني در مقايسه با سازمان هاي ديگر مي تواند مزيت رقابتي پايدار ايجاد کند.
(لي ٢٠١٤،٣) در اين زمينه نگاهي گذرا به تغيير پارادايم هاي مديريتي بيانگر اين موضوع است که پس از سرمايه فيزيکي (پول ، نيروي کار، ماشين آلات )، سرمايه انساني (دانش ، مهارت ها و تجربه هاي کارکنان ) به عنوان مبناي مزيت رقابتي پايدار در سازمان ها محسوب ميشود (اوي ٤و همکاران ، ٢٠١٢) و ترکيب بهينه سرمايه انساني و اجتماعي ضرورتي اجتناب ناپذير براي شکل دهي رفتار- هاي سازماني امروزي محسوب ميشود و مديريت استراتژيک منابع انساني نقش بسزايي در اثربخشي و موفقيت سازماني ايفا ميکند.
(ادوينسون ،١٩٩٧٧) سرمايه فکري از نظر منابع سازماني به ثروت آفريني از راه سرمايه - گذاري در دانش ، اطلاعات ، دارايي فکري و تجربه مربوط ميشود و دربرگيرنده سه جزء اصلي 1-Williams 2- Citizenship 3- Lee 4- Avey 5- Luthans 6- Swart 7- Edvinsoon 394 و مرتبط به هم است (بوزبورا،١ ٢٠٠٩) و در واقع اين سه جزء داراي وابستگي متقابل به شرح ذيل هستند: ١.