چکیده:
واقعیت مسلم آن است که در در اواخر سده ی بیستم میلادی و با کم رنگ شدن نقش تفکر مکاتب کیفرگرا در مقامِ فرآیند پاسخ دهی به جرم، زمینه های شکل گیری نوعی از عدالت به وسیله اصلاح طلبانِ حقوق کیفری پدیدار شد که منجر به مفهوم سازیِ علمی - حقوقی اندیشه ای بنام عدالت ترمیمی گردید. این نوع از عدالت بر اساس عناصر اختصاصی خود، دارای یک سری اصول و ویژگی های متمایز میباشد. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای، با روش مقایسه ای و با هدف تطبیق این اصول و ویژگی ها در مهمترین سند ترمیمی سازمان ملّل(UN)، تحت عنوان اصول بنیادین بکارگیری برنامه های عدالت ترمیمی در امور کیفری با آنچه در آیات الهی می باشد، پرداخته است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که این اصول و ویژگی ها بیشتر عنوان قرآنی دارند تا اینکه محصولی برآمده از یک سند بین المللی دانش جرم شناسی باشند.
It is a certain fact that at the end of the 20th century, with the diminution of the role of the penal schools of thought in the process of responding to crime, the grounds for the formation of a type of justice emerged by the reformers of criminal law. which led to the scientific-legal conceptualization of an idea called restorative justice. This type of justice has a series of distinctive principles and characteristics based on its specific elements. The present research, using library resources, with a comparative method and with the aim of comparing these principles and features in the most important restorative document of the United Nations (UN) under the title of the fundamental principles of applying restorative justice programs in criminal matters with what is in the divine verses, has been done. The findings of the research indicate that these principles and features are more of a Quranic title than a product of an international knowledge document of criminology.
خلاصه ماشینی:
در ايران نيز و در دهه اخير نگاه جامع و سيستماتيک سياست گذاري عمومي جنايي از توجه به اين جنبش غافل نماند و در يک انتظار هم نوايي، اين انديشه را به عنوان يک جزء از مجموعه - هاي سياست به کار رفته در يک نظام حقوقي که در پي تحقق اهدافي همچون اصالت روابط شخصي، بازسازگاري(٢٠٠٣٢٩,Roche) با گسترش ادبيات عدالت ترميمي با کاهش هزينه - هاي کيفري توجه به بزه ديدگان ، عدم طرد بزهکاران و غيره ، به عنوان ضروريات و نيازمنديهاي 1-Restorative justice ٢- در ارزيابي هاي به عمل آمده از تمايل به اين رويکرد، بالاترين ميزان رضايت قربانيان و مسؤليت مجرمان را نشان داده است .
اهتمام اين پژوهش در ابتدا گذاري به بازنمايي بررسي اصول و ويژگيهاي ساختاري مدل عدالت ترميمي در سند بين المللي تحت عنوان قطعنامه ١٢/٢٠٠٢- به عنوان مهمترين سند ترميمي در راستاي تکليف سازمان ملل به اصلاح نگاه عدالت کيفري و همينطور در آيات الهي در قرآن مجيد مطالعه و ارزيابي ميباشد.
org/en/ecosoc/docs/02002/resolution%202002-12 164 ها و بسترهاي بوجود آورنده عدالت ترميمي برخوردار بوده و از اين نظر ترميمي محسوب مي - شوند؛ توصيه مکرر به رعايت حقوق الناس و لزوم جبران خسارت ، نکوهش کينه ورزي ، تمجيد از عفو و آشتي ،١گذشت ،٢تأکيد بر خود اصلاحي و پرهيز از غرور،٣اجراي اصل تناسب جرم و مجازات (منعطف بودن )، احساس مسؤليت و عدم بي تفاوتي ، عدم تعدي به حقوق افراد، خير- خواهي و وحدت به همراه تمجيد فراوان از ايجاد صلح و سازش بين افراد،٤مبارزه با روح خشونت و سبقت رحمت بر غضب ، توصيه و تقدم بر راه حل هاي مسالمت آميز، مشروعيت قاضي تحکيم و غيره ، از جمله اين مضامين ميباشند.