چکیده:
تشکیل پرونده شخصیت به مفهوم امروزی، از جمله اثرات قرن بیستم می باشد. در نیمه دوم قرن بیستم تشکیل پرونده شخصیت و همچنین ضرورت شناسایی شخصیت مجرم مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که در اغلب کنفرانس های بین المللی و حقوق کشورها یکی از محورهای مهم و بنیادین در عرصه حقوق جزا محسوب می شود. با توجه به اینکه اطفال و نوجوانان به لحاظ روحیات حساس و ظریفی که دارند توجه به این مهم را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. در کشور ایران انجام دادن تحقیقات اجتماعی، فردی و خانوادگی اطفال معارض با قانون در ماده ۷ قانون تشکیل دادگاه اطفال بزهکار در سال ۱۳۳۸ پیش بینی شده است و بعد از آن به ترتیب در پیش نویس لایحه قانون آیین دادرسی کیفری سال ۱۳۵۲، ماده ۲۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امر کیفری ۱۳۹۲ پیش بینی شده است. ولی متاسفانه مشاهده می شود در تشکیل پرونده شخصیت در خصوص اطفال و نوجوانان موانع و خلاء هایی وجود دارد که نیازمند بازنگری قانونگذار و رفع موانع می باشد به گونه ای که توجه به شخصیت اطفال و نوجوانان در راستای باز اجتماعی کردن آنها بسیار حائز اهمیت است.
The formation of personality files in the modern sense is one of the effects of the twentieth century. In the second half of the twentieth century, the formation of personality files and also the need to identify the personality of the perpetrator has been considered as one of the most important and fundamental axes in the field of criminal law in most international conferences and country law. Given that children and adolescents in terms of their sensitive and delicate spirits have paid more attention to this important issue. In Iran, conducting social, personal and family investigations of children contrary to the law is provided in Article 7 of the Law on the Establishment of Juvenile Juvenile Court in 1338, and after that in the draft bill of the Criminal Procedure Code of 1352, Article 222 of the Law The procedure of general and revolutionary courts in criminal matters is foreseen in 1392. But unfortunately, it is observed that there are obstacles and gaps in the formation of personality files regarding children and adolescents that need to be reviewed by the legislator and obstacles removed, so that paying attention to the personality of children and adolescents in order to re-socialize them is very important.