چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی اجتماعی در حسابرسی با روش نظریهپردازی داده بنیاد میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حرفه حسابرسی میباشند. که تعداد 14 نفر روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادهها، تحلیل محتوا با استفاده از سه مرحله کدگذاری و بهرهگیری از نرم افزارMaxqda میباشد. در این پژوهش پدیده محوری بازایابی اجتماعی در حسابرسی است. در این راستا، مقولههای کلان، مقولههای اصلی و فرعی، تحت شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها از دادههای پژوهش (مصاحبهها (استخراج گردید. نتایج بیانگر این است که بازاریابی اجتماعی در حسابرسی میتواند همراه با در نظر گرفتن منافع جامعه به منافع کسبوکار و نیز منافع مشتریان و شرکتها منجر شود. موسسات حسابرسی با استفاده از بازاریابی اجتماعی در کنار توجه به اصل مشتریمداری، رعایت آییننامه و استانداردهای تعیین شده، اخلاق حرفهای و رقابت، خدماتی متناسب با خواستهها و نیازهای مشتریان خود ارائه دهند و علاوه برآن بر وفاداری و رضایت مشتریان، بهبود عملکرد، کسب مزیت رقابتی و بهبود خدمات حسابرسی بیافزایند و جایگاهی متمایز در ذهن مشتریان خود و سایر رقبا در بازار به دست آورند.
The purpose of this study is to present a social marketing model in audit using grounded theory. The statistical population of the study includes audit professionals. The Snowball sampling method was used to select 14 people. Data collection tools are semi-structured interviews with experts, information and data analysis methods, content analysis using three stages of coding and using Maxqda software. In this research, the core phenomenon is social marketing in auditing. In this regard, major and minor categories, causal, intervening, contextual, strategies, and consequences were extracted from research data (interviews). The results indicate that social marketing in audit can lead to business interests as well as the interests of customers and companies, taking into account the interests of society. Audit firms should use social marketing to provide services tailored to the wants and needs of their customers in addition to paying attention to the principle of customer orientation, compliance with regulations and standards, professional ethics and competition. In addition, they should increase customer loyalty and satisfaction, improve performance, gain competitive advantage and improve audit services, and gain a distinct position in the minds of their customers and other competitors in the market.