چکیده:
همدردی، یکی از مفاهیم اخلاقی– تربیتی در ادبیات و فرهنگ زیستی و اجتماعی انسان-هاست. همدردی و همدلی از نظر معنایی بسیار نزدیک به هم هستند اما با این حال تفاوت ظریفی نیز دارند. همدردی را قدرت ورود به احساسات یا ذهن فرد دیگر گفتهاند و همدلی قدرت ورود به شخصیت فرد دیگر و تصور تجربیات او بیان شده است . در پژوهش حاضر سازهی همدلی و همدردی در داستانهای دخترک کبریت فروش: کریستین آندرسن. سرود کریسمس: چارلز دیکنز. ننه مهربون: حسین مجیدی. شاهزاده خوشبخت: اسکاروایلد. ملکه زنبورها: دوستی و بهترین نان برای مهربانترین حیوان: فرجالهی. مهمان-های ناخوانده: باربر، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. از سوی دیگر مفهوم همدردی و همدلی در آموزههای دینی مورد بحث واقع شده است. پژوهش حاضر یک مطالعهی کیفی است که به هدف بررسی سازهی مذکور و تجلی آن در ادبیات دینی و داستانی صورت پرداخته است. پیامد این مفهوم مخاطب را متوجه حضور دیگری مینماید. برای این امر درک دیگران و همدلی با دیگران به تربیت معنا میبخشد و جهان انسانی را زیباتر میکند.
Empathy is one of the moral-educational concepts in literature and biological and social culture of human beings. Empathy and empathy are very close in terms of meaning, but they also have a subtle difference. Empathy is the power to enter another person's feelings or mind, and empathy is the power to enter another person's personality and to imagine his or her experiences. In the present study, the structure of empathy and sympathy in the stories of the matchmaker girl: Christine Anderson. Christmas carol: Charles Dickens. Loving grandmother: Hossein Majidi. Happy Prince: Scarwild. Queen of Bees: Friendship and the best bread for the kindest animal: Faraj Elahi. Uninvited guests: Barber, checked. On the other hand, the concept of empathy and empathy has been discussed in Islamic teachings. The aim of this study is to investigate the mentioned structure and its manifestation in religious and fictional literature, and at the end, the educational approaches of this concept in the institution of education are discussed. In the original teachings of Islamic culture, empathy and sympathy in dealing with other people is recommended.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، سازۀ همدلی و همدردی در داستان های دخترک کبریت فروش : کریستین آندرسن ؛ سرود کریسمس : چارلز دیکنز؛ ننه مهربون : حسین مجیدی ؛ شاهزادۀ خوشبخت : اسکاروایلد؛ ملکۀ زنبورها: برادران گریم ؛ بهترین نان برای مهربان ترین حیوان : فرج - اللهی و مهمان های ناخوانده : باربر، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است .
نویسندۀ مسئول ١- مقدمه و بیان مسئله ١-١- روحیۀ همدردی تعاریف متعددی از مفهوم «همدردی» وجود دارد که به چند مورد از آن اشاره می شود: ١- شادشدن و رنج بردن از شادی و رنج دیگران (نقیب زاده ، ١٣٧٦)؛ ٢- خود را به جای دیگران گذاشتن و مسائل را از دید آنان نگریستن (مایر، ١٣٧٤)؛ ٣ - نیروی قدرتمندی است که جلوی رفتار خشن و بی رحمانه را می گیرد و ما را تشویق می کند که با دیگران به مهربانی رفتار نماییم (بربا، ١٣٨٨)؛ ٤- همدردی یعنی از درد و رنج دیگران باخبر شدن (فتحی ، ١٣٨٥).
بنا به نظر راسل «اگر چنین شود، بخش بزرگی از بیدادگری ها از میان بر خواهد خاست ، نبودن چنین حالتی است که سبب می شود تا کسانی که نسبت به نزدیکان مهربانند، برای نمونه ، از سرمایه گذاری در شرکت پنبۀ شانگهای [در چین ] که از مردم و کودکان بهره کشی می کند و زندگیشان را به خطر می اندازد، درست از آن رو که این کار در نقطه ای دوردست روی می دهد، به هیچ رو متاثر نشوند« (نقیب زاده ، ١٣٧٦: ١٧٧).