چکیده:
بررسی تفاوتهای جنسیتی بر پردازش مشخّصههای فای شخص و شمار در زبان اول و دوم دوزبانهها، محور اصلی مطالعة حاضر است. بدین منظور، عملکرد 30 نفر دوزبانة ترکی - فارسی (15 زن) که زبان دوم را به هنگام ورود به مدرسه آموخته بودند، با روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و الگوی تحریک وابسته به رویداد ارزیابی شد. هر دو گروه فعالیت معنادار پارسآپرکولاریس را فقط برای مشخّصة شمار نشان دادند. در حالیکه، ناحیة شکنج گیجگاهی فوقانی خلفی برای هر دو مشخّصة شخص و شمار فعال شد. نکتة قابل اهمیت این است که هیچ تفاوتی در الگوی فعالیت مغزی زنان و مردان در پردازش مشخّصههای فای شخص و شمار دیده نشد. بهطورکلی، نتایج حاضر پیشنهاد میکند که پردازش مشخّصههای فای شخص و شمار متأثر از تفاوتهای جنسیتی، سن یادگیری زبان دوم یا تعامل این دو عامل نیست که خود حاکی از توانش نحوی همتراز زنان و مردان در زبان اول و دوم برای دوزبانههای متوازن است.
The main focus of the present study is to investigating the sex differences in L1 and L2 Number and Person Phi-features processing of bilinguals. To achieve this goal, the performance of thirty balanced Turkish-Persian bilinguals (15 women) who had learned Persian at school entry, was evaluated by event-related functional magnetic resonance imaging (fMRI). Both groups displayed significant activation of the Pars opercularis only for the Number feature, whereas the posterior Superior Temporal Gyrus was activated for both Number and Person features. Importantly, no difference was observed in the brain activation patterns in men and women in processing Number or Person Phi-features. In general, our results suggest that Number and Person Phi-features processing may not be influenced by sex differences, age of acquisition or the interaction of these factors, arguing for an indistinguishable syntactic competence of both genders in L1 and L2 for balanced bilinguals.