چکیده:
مقدمه: مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، تربیت دانش آموختگان متخصص و حرفه ای را برعهده دارد. از آنجا که مقایسه برنامه های درسی مختلف، محتوا و کیفیت برنامه آموزشی را ارتقا می بخشد، هدف این مطالعه مقایسه برنامه درسی پرستاری مراقبت های ویژه در مقطع کارشناسی ارشد ایران و دانشگاه سیدنی استرالیا بود.
روش کار: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ایران با دانشگاه سیدنی در سال 1400 مورد مقایسه قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز با جستجوی اینترنتی در پایگاههای معتبر داده انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد.
یافته ها: رسالت، اهداف تحصیلی و محتوای دورس در دو برنامه درسی تا حدودی مشابه بودند. اما در زمینه فلسفه، چشم انداز، شرایط پذیرش دانشجو، راهبردهای آموزشی و هزینه تحصیل با هم متفاوت بودند. فلسفه در دانشگاه سیدنی بر مراقبت با رویکردی منسجم و خانوادهمحور استوار بوده و در ایران بیشتر بر پایه ارزشهای جامعه تدوین شده است. داشتن مدرک RN و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط اصلی پذیرش دانشجو در این رشته می باشد، در حالیکه در ایران نیاز به مدرک زبان و یا گواهی صلاحیت حرفه ای نمیباشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه تغییر در برنامه درسی کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه بر پایه مراقبت خانواده محور و ایجاد تنوع در راهبردهای آموزشی با تاکید بیشتر بر مهارت زبان انگلیسی و ارائه برخی واحدها به صورت آنلاین پیشنهاد میشود .
Introduction: The Master of Critical Care Nursing is responsible for training specialized and professional graduates. Comparing different curricula improves the content and quality of the curriculum. This study aimed to compare the curriculum of critical care nursing in Iran with the University of Sydney in Australia.
Methods: This descriptive-comparative study was conducted in 1400. Iran's critical care nursing curriculum was compared with the University of Sydney. The required information was done by internet search in valid databases. Data analysis was performed using the Bereday model in four steps including description, interpretation, Juxtaposition, and comparison.
Results: The mission, educational goals, and course content in the two curricula had significant similarities. But philosophy, vision, admission requirements, educational strategies, and tuition fees were somewhat different. The philosophy at the University of Sydney is based on caring with a cohesive and family-oriented approach and in Iran is based more on social values . Having an RN degree and fluency in English is one of the main conditions for admitting a student in this field at the University of Sydney, while in Iran there is no need for a language degree or a certificate of professional competence.
Conclusion: According to the findings of the study, changes in the intensive care curriculum based on family-centered care and creating diversity in educational strategies with more emphasis on English language skills, and providing some units online are recommended.