چکیده:
اگرچه مبحث توسعۀ حرفهای معلمان موضوعی جدید نیست و پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه متعدد و متنوع است، اما مطالعات کمتری در زمینه تدوین مدل توسعۀ حرفهای مبتنی بر تیم معلمان انجام گرفته و در میان مطالعات موجود، هیچ پژوهشی ابعاد و مؤلفههای توسعۀ حرفهای مبتنی بر تیم معلمان را بهصورت جامع مورد بررسی قرار نداده است. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل توسعۀ حرفهای مبتنی بر تیم معلمان، به شیوۀ مروری (اسنادی) و مبتنی بر روش پتیکرو و رابرتز (2006) انجام گرفته است. پس از تنظیم سؤالات پژوهش، بهمنظور شناسایی ابعاد و مؤلفهها، اصطلاحات جستجو مشخص و پایگاههای مناسب برای دریافت منابع مربوط تعیین شدند. در مجموع بیست مقالۀ مرتبط به حوزۀ توسعۀ حرفهای مبتنی بر تیم مورد بررسی قرار گرفت. ابعاد مدل توسعۀ حرفهای مبتنی بر تیم معلمان در چهار بعد فردی، تیمی، آموزشی و سازمانی تدوین شد. این مدل در بعد آموزشی با پنج مؤلفه (همکاری، ﺗﺄﻣﻞ انتقادی، رویکرد آموزشی، دانش آموزشی و هویت معلمی)، در بعد فردی با شش مؤلفه (نگرش مثبت، انگیزه قوی، تعهد، خودکارآمدی، دسترسیپذیری و اعتماد بهنفس)، در بعد تیمی با پنج مؤلفه (وضوح اهداف، تعامل تیمی، ترکیب تیم، رهبری تیم و گروههای کاری کوچک) و در بعد سازمانی با پنج مؤلفه (حمایت سازمانی، تشویقات، پژوهش- محوری، امور مالی و منابع و همکاری اداری) تدوین شده است. مدل پیشنهادی توسعۀ حرفهای مبتنی بر تیم معلمان میتواند مدلی مناسب برای توسعۀ حرفهای و ارتقای یادگیری معلمان و در نهایت بهبود کیفیت آموزش باشد.
Although teachers’ professional development is not a new topic and numerous studies have been done on it, fewer studies are done in the area of model construction for team-based professional development of teachers. The absence of a study identifying the dimensions and components of team-based professional development program has been the basis of the study reported herein. In this study a set of 20 articles related to the topic were content analyzed and four dimensions of professional development were identified as personal, team-vise, educational, and organizational. The personal dimension consists of the following components: positive attitude, strong motivation, commitment, self-efficiency, accessibility, and self-confidence. The team dimension is constituted by clarity of objectives, group interaction, team composition, team leadership, and small work groups. Cooperation, critical thinking, instructional approach, and teacher identity are identified as the components of the educational dimension. The organizational dimension consists of organizational support, rewards, research-based, finances, and administrative cooperation. This framework can be utilized to help with the professional development of teachers and the overall improvement of the quality of teaching.