چکیده:
هدف، بررسی تاثیر هویت حسابرسان بر تجاری سازی موسسات حسابرسی با توجه به نقش میانجی قضاوت حسابرسان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری، حسابداران رسمی و مدیران حرفهای در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشند. که تعداد جامعه آماری برابر 1300 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 297 نفر تعیین شده است. جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه، استفاده شده است. جهت بررسی روابط علّی از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS3 استفاده شده است. یافتهها حاکیست که هویت حسابرسان و قضاوت حسابرسان بر تجاری سازی موسسات حسابرسی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین هویت حسابرسان بر قضاوت حسابرسان تاثیر مثبت و معناداری دارد. و قضاوت حسابرسان در تاثیر هویت حسابرسان بر تجاری سازی موسسات حسابرسی نقش میانجی دارد.
This study examines the effect of Auditor's Identity on Commercialization in Audit Firms, given the mediatory role of Auditor's Judgment. This is an applied research conducted through a descriptive survey. The statistical population included the 1300 IACPA member accountants and professional managers (CFOs/CEOs). A sample size of 297 persons was formed using Cochran formula. For data collection, a questionnaire was used. The assumed causal relationships were tested using structural equation modeling (SEM) technique performed in PLS3 software. The results indicated that Auditor's Identity and Auditor's Judgment had a positive and significant effect on Commercialization in Audit Firms and decision. In addition, Auditor's Identity was found to have a positive and significant effect on Auditor's Judgment in the understudy setting, meanwhile Auditor's Judgment mediated the effect of Auditor's Identity on Commercialization in Audit Firms.