چکیده:
تجربه بصری انسان نخست بهخاطر یادگیری، فهم و واکنش او نسبت به محیط اوست. یادگیری در انسان به صورتهای مختلف انجام میپذیرد. یکی از این روشها استفاده از عکس است. انسانها با نگاه کردن به عکس ، تصاویر را به ذهن منتقل میکنند، مغز انسان علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد تا جائی که حتّی ارتباط میان اشیاء و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره میکند نه واژگانی. بنابراین بهرهگیری از عکس در تدریس تاریخ در صورتی که با طراحی و اندیشه معلم و رعایت اصول یادگیری- یاددهی انجام گیرد موجب تقویت سواد بصری و توسعه مهارت تفکر انتقادی در دانشآموزان میشود. منظور از تفکر انتقادی، مجموعهای از نگرشها و مهارتهای فکری است که برای تحلیل و فهم و استدلال به کار میآید. آموختن تفکر نقادانه به تمرین نیاز دارد و استفاده از عکس در آموزش تمرین خوبی در این زمینه است. سئوال پژوهش حاضر اینست که استفاده از عکسهای تاریخی در آموزش تاریخ چگونه موجب توسعه تفکر انتقادی در فراگیران میشود؟ یافتههای پژوهش که با استفاده از روش تحلیل تاریخی و مستند به شواهد انجام گرفته بیانگر آنست که استفاده از عکسهای تاریخی موجب رشد سواد بصری فراگیران و بازنمائی واقعیّات گذشته شده و با تقویت قدرت تفسیر، تحلیل و ارزیابی در توسعه تفکر انتقادی فراگیران نقش آفرین است.
Human visual experience is primarily due to his learning, understanding and reaction to his
environment. Learning in humans is done in different ways. One of these methods is using photos.
By looking at a photo, people convey images to their minds, the human brain is very interested in
analyzing and storing information visually, to the point where it even stores the relationship
between objects and information in a visual form, not verbally. . Therefore, the use of photos in
teaching history, if it is done with the teacher's design and thinking and observing the principles
of learning and teaching, will strengthen visual literacy and develop critical thinking skills in
students. Critical thinking means a set of attitudes and thinking skills that are used for analysis,
understanding and reasoning. Learning to think critically requires practice, and using photos in
teaching is a good practice in this field. The question of the present research is how the use of
historical photographs in history education leads to the development of critical thinking in
students. The findings of the research, which were conducted using historical analysis and
evidence-based methods, indicate that the use of historical photos has led to the development of
visual literacy of learners and the representation of past realities, and by strengthening the power
of interpretation, analysis and evaluation in the development of critical thinking. Learners play a
role.