چکیده:
هدف از این مطالعه، ارائه گزارش کارنمای معلمی من در دانشگاه فرهنگیان قبل از ورود به حرفه معلمی است. این گزارش با تأکید بر مشاهده تأملی، روایتنگاری و واکاوی تجربیات زیسته من با بهرهگیری از ابزارهای کنش پژوهی فردی و خودکاوی روایتی نگاشته شده است. هدف اصلی، چگونگی تجزیه و تحلیل، ارائه گزارش کارنمای معلمی در دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید مطهری زاهدان) در طول هشت ترم بوده که بخش زیادی از آن شامل حضورم در مدرسه و کسب تجارب عملی است. این پژوهش از نوع رویکرد کیفی بوده که دادههای حاصل شامل مجموعهای از کلیه روایتهای نگاشته شده توسط اینجانب براساس سرفصل درس کارنمای معلمی (پروژه) در قالب سه فصل و بصورت خودکاوی روایتی بوده و روش تجزیه و تحلیل دادهها نیز استفاده از فن تحلیل مضمون بود. این پروژه سبب گردید تا من با استفاده از خودکاوی روایتی و تحلیلی کلی نسبت به خود، به نقاط قوت، ضعف، علایق و نگرشهای خود در حرفه معلمی پی برده و بر همین مبنا بتوانم با ترسیم اهداف، چشمانداز و تعهداتی برای خود در مقابله با هر نوع چالشی در مسیر پیش رو گام نهاده و با یک رویکرد و توان و انگیزه مضاعف وارد عرصه معلمی شوم.
The aim of this study is to provide a reflective teacher's portfolio report of my teaching performance in Farhangian University (Shahid Motahri Campus, Zahedan) over eight academic terms prior to entering the teaching profession, a large part of which over the course of eight terms, which included a significant portion of school attendance and practical experiences. This report, emphasizing observational reflection, narrative storytelling, and exploration of lived experiences as a teacher, is written using individual action research tools and self-reflective narratives. The resulting data consisted of a collection of all narratives written by the author, based on the lesson plan chapters in the teacher's portfolio project, presented in three chapters and in the form of self-reflective narratives. The data analysis method used was thematic analysis. Ultimately, completing this project allowed the author to gain insight into their strengths, weaknesses, interests, and perspectives in the teaching profession through self-reflective and analytical introspection. Based on these findings, the author can set goals, envision their future, and commit themselves to take steps forward in the face of any challenges that may arise along their path with an approach that is characterized by increased capability and motivation when entering the field of teaching
خلاصه ماشینی:
پرورش معلمی اثربخش که بتواند تدریس و درنتیجه آموزش و پرورشي اثربخش را عاید سازد، مستلزم تحقق شرایط و زمینههایي است؛ از جملۀ این شرایط و زمینهها، رعایت استانداردهاي اخلاق حرفۀ معلمي است که حضور آنها موجب ميشود معلم تمام همت و توان خود را به فضای مدرسه و کلاس درس وارد سازد (نصرتي هشي، کیاني و بهرامي، 1400).
2. روش تحقیق مطالعۀ حاضر از نوع رویکرد کیفی است، که هدف از انجام آن خودکاوی روایتی از کارنمای معلمی نگارنده در دانشگاه فرهنگیان برای ورود به حرفۀ معلمی میباشد؛ براین اساس، ابتدا نگارنده مجموع تجربیات خویش را که در معلم شدنش تاثیر داشته، قبل از ورود به دانشگاه فرهنگیان، حین تحصیل در این دانشگاه و بعد از آن، در قالب روایتهایي ثبت کرده است.
دادههای حاصل شامل مجموعهای از کلیۀ روایتهای نگاشته شده براساس سرفصل درس کارنمای معلمی (پروژه)، به صورت خودکاوی روایتی بوده که در ابتدا، به شرح تجارب تحصیلي از دوران تحصیل (از دورۀ ابتدایي تا دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشجو-معلم) پرداخته است.
6. بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر در تبیین اهمیت این بیانیه در دانشگاه فرهنگیان در قالب درس کارنمای معلمی (پروژه)، با عنوان «مطالعۀ موردی خودکاوي روایتي کارنماي معلمي در دانشگاه فرهنگیان» به منظور بررسی و بازنمایي تجربیات زیستۀ نگارنده، در طول هشت ترم حضور در دانشگاه فرهنگیان، براي ورود به حرفۀ معلمي و با استفاده از ابزار مشاهدۀ تأملي و روایتنگاري، نگاشته شده است.