چکیده:
دانشگاه فرهنگیان تربیت محور است و مأموریت اصلی آن تأمین، تربیت، تقویت و بهسازی منابع انسانی آموزش وپرورش است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه تابآوری و سختکوشی در دانشجو- معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد، انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س)یزد به تعداد 90نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰2 –1401 در این دانشگاه، مشغول به تحصیل بودند . کل جامعه از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند ولی در نهایت 73نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. ابزار سنجش در این پژوهش شامل مقیاس تابآوری کانر - دیویدسون (2003) و مقیاس سختکوشی بارتون (1989) بود. اطلاعات جمعآوری شده با روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین مولفه های هر دو متغیر تابآوری و سختکوشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.با توجه به نقش مهم تابآوری و سختکوشی در رشد شایستگی و صلاحیتهای حرفهای دانشجو- معلمان ، لازم است، برای رشد و ارتقا چنین توانمندیهایی، برنامهریزی گردد.
Farhangian University is education-oriented and its main mission is to provide, train, strengthen and improve human resources for education. This study investigates the relationship between resilience and hardiness among student teachers of Farhangian University in Yazd. The research method is descriptive and correlational. The population included all female bachelor students of educational science from Farhangian University, Fatima Al-Zahra (S) campus, Yazd city, in the academic year 2022-2023.The whole community was selected as a sample through the census method, but finally 73 people answered the questionnaires. The research tools included the resilience scale of Connor-Davidson (2003) and the hardiness scale of Barton. (1989). The collected data were analyzed using Pearson's correlation coefficient. The results of the Pearson correlation coefficient test showed that there is a positive and significant relationship between the components of both resilience and hardiness variables. Considering the important role of resilience and hardiness in the development of competence and professional qualifications of student teachers, it is necessary to plan for the growth and promotion of such abilities.
خلاصه ماشینی:
پس افرادی که تعهد نیرومندی دارند و به ارزش و حقانیت آنچه که هستند و آنچه که انجام میدهند باور دارند؛ آنها به جای آنکه به دلایلی از قبیل ترس، نامطمئنی و خستگی از مسائل شانه خالی کنند دارای حسی پرمعنای و هدفمند در کار و ارتباطات بوده و خود را عمیقاً درگیر امور میکنند واژۀ کنترل منعکسکننده باوری است که فرد براساس آن میتواند بر سررشته امور زندگی خود به واسطه ملاحظاتی منطقی اثرگذار باشد (سدرستروم، دل بیرو لیفرمن 5 ، ۲۰۰۰) این گونه فرض میشود که افراد سختکوش به فعالیتهایشان تعهد دارند، در برابر رویدادهای زندگی کنترل دارند و متمایلهستند تغییرات غیر منتظره یا تهدیدزا را به جای یک رویداد آزاردهنده یک چالش مثبت ببی > پیشینة پژو > پژوهشهای بسیاری با محوریت تابآوری انجام شده است که در بین آنها بررسی رابطهی تابآوری با سخت کوشی هم مشاهده میشود از جمل 6 j"/>j"/> و همکاران (2 Bartone Vagni Maddi Mund Soderstrom, Dolbier & Leiferman 0 Delahaij مطالعه ای به منظور بررسی رابطه سختکوشی و نحوه واکنش افراد به یک موقعیت استرسزا انجام دادند .
با توجه به مطالب ذکرشده، سؤالات اساسی در این پژوهش عبارت اند از: 1- آیا بین تابآوری با سختکوشی در دانشجو- معلمان رابطه وجود دارد؟ 2- آیا متغیر تاب آوری و مولفه های آن بر سخت کوشی موثرند و توانایی پیش بینی آن را دارند؟ روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی-همبستگی است.