چکیده:
ترویج و توسعه کسبوکارهای گردشگری مستلزم مشارکت تمامی ذینفعان در این صنعت است. بخش کارآفرینی گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست و بهمنظور ایجاد طرح و برنامههای لازم برای مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی گردشگری نخست باید ابعاد و مؤلفههای آن شناسایی شود. بر همین مبنا تحقیق حاضر باهدف شناسایی ابعاد مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی گردشگری (موردمطالعه: شهر یزد) صورت گرفت. این تحقیق از نظر روش اکتشافی و توصیفی و تحلیلی محسوب میشود. محقق نخست بهمرور ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته و ابعاد مشارکت را از ادبیات جمعآوری کرده است و پس از آن مصاحبه نیمهساختاریافتهای را با خبرگان گردشگری ترتیب داده و باتوجهبه قاعده اشباع نظری مصاحبهها به تعداد 23 رسیدند و پس از آن مقوله جدیدی در مصاحبه یافت نشده و در اینجا مصاحبهها به اتمام رسید. با استفاده از روش کیفی (کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی ای) به تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج نشان داد ابعاد و مؤلفهها شامل ابعاد روانشناختی (ویژگیهای شخصیتی، نگرش فردی افراد)، اجتماعی - فرهنگی (باورها و اعتقادات، سرمایه اجتماعی، فرهنگسازی، ارزشها)، اقتصادی (تسهیلات اقتصادی، تعاون اقتصادی، وضعیت اقتصادی، مشارکت در اقتصاد)، نهادی - سیاسی (قوانین و مقررات، حیطه قدرت، اراده سیاسی، دیپلماسی خارجی، تشکل نهادی)، محیطی - جغرافیایی (موقعیت مکانی، کالبد محیطی، موقعیت زمانی) و تکنولوژیک (زیرساخت فناوری) است. نتایج این تحقیق میتواند در راستای برنامهریزی مقاصد جهت توسعه کسبوکارها و کارآفرینیهای گردشگری به کار گرفته شود.
Promoting and developing tourism businesses requires the participation of all stakeholders in the industry. The tourism entrepreneurship sector is no exception to this, and in order to create the necessary plans and programs for stakeholder participation in the development of tourism entrepreneurship, its dimensions and components must first be identified. Based on this, the present study was conducted to identify the dimensions of stakeholder participation in the development of tourism entrepreneurship (case study: Yazd city). This research is considered in terms of exploratory, descriptive and analytical methods. The researcher first reviewed the literature and research background and collected the dimensions of participation from the literature, and then arranged a semi-structured interview with tourism experts, and according to the theoretical saturation rule, the interviews reached 23, and then a new category in The interview was not found and this is where the interviews ended. Data were analyzed using a qualitative method (open and axial coding using Max QDA software). The results showed that the dimensions and components include psychological (personality traits, individual attitudes), socio-cultural (beliefs, social capital culturalization, values), economic (economic facilities, economic cooperation, economic status). , Participation in the economy), institutional-political (laws and regulations, sphere of power, political will, foreign diplomacy, institutional organization), environmental-geographical (location, environmental body, time position) and technological (technology infrastructure). The results of this research can be used in order to plan destinations for the development of tourism businesses and entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
Mok et al ٢٩٢ ـــــــــــــــ مديريت کسب وکارهاي بين المللي، سال پنجم ، شماره ٢، تابستان ١٤٠١ به صورت خلاصه بر مبناي ادبيات و پيشينه تحقيقات مرتبط جمع بندي ابعاد کلان مشارکت ذي نفعان شامل ابعاد زير است : جدول ١: خلاصه ابعاد کلان مشارکت ذينفعان (جمع آوري توسط محقق ) ابعاد کلان مشارکت محققان ذينفعان فرزين و همکاران (١٤٠٠)، ون نگين ، ديان و نيوسام (٢٠٢٠)، اکپانيانگ و اممام (٢٠١٥)، سوميترو و ادنيانا اجتماعي - فرهنگي (٢٠١٦)، باباتونده و همکاران (٢٠١٤)،کسکه و همکاران (١٣٩٣) فرزين و همکاران (١٤٠٠)، غفاري و دانش فرد (١٣٩٩)، شرينز، متسوني و پگرام (٢٠١٥)، ساي و همکاران قانوني - حقوقي (٢٠١٥)، سوميترو و ادنيانا (٢٠١٦)، حمزه و همکاران (٢٠١٤)، باباتونده و همکاران (٢٠١٤)،گل دار و همکاران (1396) فرزين و همکاران (١٤٠٠)، کسکه و همکاران (١٣٩٣)، ون نگين ، ديان و نيوسام (٢٠٢٠)، حمزه و همکاران مالي - اقتصادي (٢٠١٤) ، غفاري و دانش فرد (١٣٩٩)، باباتونده و همکاران (٢٠١٤) فرزين و همکاران (١٤٠٠)،باباتونده و همکاران (٢٠١٤)، شرينز، متسوني و پگرام (٢٠١٥)، کسکه و همکاران سياسي - دولتي (١٣٩٣)، غفاري و دانش فرد (١٣٩٩)، ريوس کارمنادو و همکاران (٢٠١٦) تکنولوژيکي فرزين و همکاران (١٤٠٠)، باباتونده و همکاران (٢٠١٤) جغرافيايي حمزه و همکاران (٢٠١٤)، شرينز، متسوني و پگرام (٢٠١٥) محيطي اکپانيانگ و اممام (٢٠١٥)، حمزه و همکاران (٢٠١٤)، باباتونده و همکاران (٢٠١٤)،گل دار و همکاران (١٣٩٦) محققين در جستجوهاي خود به پيشينه تحقيقاتي نسبتاً جامع و کاملي در زمينه دو مبحث کارآفريني در گردشگري و مشارکت ذينفعان دست يافته است که به صورت خلاصه در جدول زير مشاهده ميفرماييد اما بر مبناي جمع بندي صورت گرفته تحقيقي در راستاي شناسايي ابعاد مشارکت ذينفعان در توسعه کارآفريني صورت نگرفته است و جاي خالي اين تحقيق را محسوس دانسته و بر همين مبنا در اين تحقيق به شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي مشارکت ذينفعان در توسعه کارآفريني گردشگري پرداخته اند.
Z. , (2011), Entrepreneurship in the tourism industry: Issues in developing countries, International Journal of Hospitality Management, 30, 827– 835.