چکیده:
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان گرایش دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه لرستان به ادای فریضه نماز انجام گرفت. مواد وروش ها :جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه آماری با روش نمونهگیری طبقهای نسبی 125 نفر(64 نفر دختر و 61 نفر پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته گرایش به نماز استفاده شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از آزمونهای آماری همچون: میانگین، انحراف معیار، فراوانی و ...؛ و همچنین آزمون آماری t تک گروهی و tگروههای مستقل استفاده گردید. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که گرایش به اقامه نماز هم در بین دانشجویان دختر و هم در بین دانشجویان پسر دانشگاه لرستان وجود دارد(p بحث و گفتگو بنابراین باتوجه به نتایج پژوهش حاضر با اتخاذ تصمیمات روش های مناسب فرهنگی بستر مناسبی جهت تقویت وبالابردن سلامت معنوی دانشجویان را در سالهای بعد افزایش داد .
Objective: The aim of this study was to investigate the tendency of students studying at Lorestan University to perform the prayer.
Materials and Methods: The statistical population of this study included all students studying at Lorestan University in the academic year 2009-2010. From this statistical population, 125 people (64 girls and 61 boys) were randomly selected by relative class sampling method. A researcher-made questionnaire on prayer orientation was used to collect data. Finally, to analyze the information collected from statistical tests such as: mean, standard deviation, frequency, etc .; Also, one-group t-test and independent t-test were used.
Results: The results of this study showed that there is a tendency to pray both among female and male students of Lorestan University (p <0.001). But the comparison of the average tendency to pray between male and female students did not show a significant difference. Discussion Therefore, according to the results of the present study, by making decisions about appropriate cultural methods, it increased the appropriate context for strengthening and enhancing the spiritual health of students in the following years.