چکیده:
زمینه: یکی از چالشهای نظامهای حقوقی در مقوله پیشگیری از وقوع جرم، کمتوجهی به سلامت و تربیت عقلانی در افراد بزهکار است که با بهرهگیری از تدابیر تربیتی موجود در منظومه فکری اسلام میتوان در مواجهه با این چالش، گامهای موثری برداشت با عنایت به این که منابع اسلامی(فقه شیعه)، از جمله قرآن کریم و روایات معصومین حاوی دستورات بنیادی در موضوع جرم شناختی و پیشگیری از وقوع آن میباشد؛ هدف از نگارش این مقاله، تبیین الگوی تربیت عقلانی مطابق با منابع شرعی در زمینه پیشگیری از جرم و اصلاح رویکرد رفتاری جامعه و بررسی نقش آن در فرایند پیشگیری از وقوع جرم و تحقق امنیت میباشد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی آن از سوی خبرگان و با در نظر گرفتن بار عاملی سوالات و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ تایید شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه افرادی (316 نفر) است که در بازه زمانی سه ماه چهارم 1397، از طریق مراجع کیفری در شهرستان شهرکرد مجرم شناخته شده که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون گام به گام، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده گردید که به این منظور نرمافزار spss به کارگیری شد.
Background: One of the challenges of legal systems in the field of crime prevention is the lack of attention to health and intellectual education of criminals. Considering that Islamic sources (Shiite jurisprudence), including the Holy Quran and the narrations of the Infallibles, contain basic instructions on the subject of criminology and the prevention of its occurrence; The purpose of writing this article is to explain the pattern of rational education in accordance with religious sources in the field of crime prevention and reform of society's behavioral approach and to examine its role in the process of crime prevention and security.Method: This research is applied in terms of purpose and survey in terms of method. The data collection tool is library and field through a researcher-made questionnaire, the validity of which was confirmed by experts, taking into account the factor load of questions and its reliability through Cronbach's alpha test. The statistical population of the present study includes all individuals (316 people) who have been convicted through criminal authorities in Shahrekord city during the fourth quarter of 1397, which have been examined by census method. Stepwise regression tests, Pearson correlation test and Friedman test were used to analyze the data. For this purpose, SPSS software was used.Results: The results of data analysis showed that the educational process, in order of importance, through the components of thinking about criminal action, contemplation and deliberation, consulting and benefiting from the experiences of others and socializing and learning from the wise.