چکیده:
تربیت اجتماعی یکی از ابعاد مهم تربیت است. تربیت اجتماعی پرورش جنبه هایی از رفتار آدمی است که به او یاد می دهد که به بهترین شکل حقوق و مسئولیت ها و وظایف خود را نسبت به هم نوعان خود بشناسد و آگاهانه و با عشق برای عمل به آن وظایف اقدام کند.بر این اساس این مقاله با هدف طراحی الگوی تربیت اجتماعی از منظر قرآن کریم، سنت تدوین شده است. این پژوهش به روش کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد با تعداد 25 نفر از صاحبنظران رشته فلسفه تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی دانشگاه های کشور، با درجه استادیار به بالا و متخصصین امور مذهبی مصاحبه عمیق به عمل آورد. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری صورت گرفت. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منطبق با استراتژی تحقیق در سه مرحله کدگذاری شد. نتایج به دست آمده نشان داد مدل پیشنهادی این تحقیق مبنی بر الگوی تربیت اجتماعی، مشتمل بر 29 عامل است که از بین حدود 100 مفهوم اولیه شناسایی و مفهوم سازی شده است. هر مقوله محوری به طور میانگین از ترکیب 5 مقوله اولیه به دست آمد و در کدگذاری کانونی با عنوان تربیت توحیدی، تربیت ولایت مدار، تربیت کرامت محور، تربیت حق محور، تربیت عدالت محور، تربیت هدایت محور و تربیت مسئولیت محور شناسایی شده است.
Social education is one of the important dimensions of education. Social upbringing is an aspect of a person's behavior that teaches him to know his rights, responsibilities, and duties to his peers in the best possible way, and to act consciously and lovingly to fulfill those duties. The article has been compiled with the aim of designing a model of social education from the perspective of the Holy Quran, tradition and the views of philosophers. This research was conducted in a qualitative manner and using the Foundation's data theory with 25 experts in the field of philosophy of education and educational management of the country's universities, with the rank of assistant professor and experts in religious affairs. Sampling was performed purposefully and to the extent of theoretical saturation. The analysis of the data from the interviews was coded in three stages in accordance with the research strategy. The results showed that the proposed model of this research, based on the social education model, consists of 29 factors that have been identified and conceptualized among about 100 basic concepts. Each pivotal category was averaged from a combination of the 5 primary categories and has been identified in the central coding as monotheistic education, provincial education, dignity-based education, right-oriented education, justice-oriented education, guidance-oriented education and responsibility-oriented education.