چکیده:
جهتگیری کارآفرینانه رویکردی استراتژیک بهمنظور پیشگامی در شکار فرصتها با استفاده از نوآوری و ریسکپذیری است. همچنین، امروزه با پیشرفت فناوری، تبلیغات و بازاریابی در شبکههای اجتماعی یکی از ابزارهای مهم اثرگذار بر نگرش و هیجانات مشتریان است که میتواند تأثیر بهسزایی بر موفقیت و افزایش عملکرد شرکتها داشته باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد با نقش میانجی فعالیتهای تحلیلی شبکههای اجتماعی و رویکرد استراتژیک به بازاریابی محتوایی شبکههای اجتماعی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ روششناسی در دستۀ پژوهشهای کمی، بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآوری و تحلیل دادهها، توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل همۀ شرکتهای عضو اتاق بازرگانی اصفهان و تهران بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی آن با محاسبۀ روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ تأیید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS نسخه سه استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، فعالیتهای تحلیلی شبکههای اجتماعی بر عملکرد و رویکرد استراتژیک به بازاریابی محتوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، رویکرد استراتژیک به بازاریابی محتوایی نیز بر عملکرد تأثیر مثبت و معناداری داشت. علاوه براین، جهتگیری کارآفرینانه بهصورت مستقیم بر فعالیتهای تحلیلی شبکههای اجتماعی و رویکرد استراتژیک به بازاریابی محتوایی و بهصورت غیرمستقیم بر عملکرد تأثیر مثبت و معناداری داشت. یافتههای پژوهش حاضر، میتواند سازمانها را به تقویت جهتگیری کارآفرینی خود بهمنظور بهبود عملکرد تشویق نماید؛ بهگونهای که مدیران باید به فعالیتهای تحلیلی شبکههای اجتماعی و داشتن رویکردی استراتژیک به بازاریابی محتوایی برای بهبود عملکرد سازمان توجه بیشتری نمایند.
Entrepreneurial orientation is a strategic approach to being a pioneer in hunting opportunities by using innovation and risk-taking. Today, thanks to technological advancement, advertising and marketing in social networks have turned into essential tools to affect customers’ attitudes and emotions, which can greatly affect the viability and performance enhancement of companies. The present study aimed to investigate the effect of entrepreneurial orientation on performance with the mediating role of social networks analytics practices and strategic approach to content marketing in social networks. This research was quantitative in terms of methodology, applied in terms of the purpose, and descriptive-correlational in terms of data collection and analysis. The statistical population consisted of member companies of Isfahan and Tehran Chambers of Commerce sampled by the convenience technique. Data were collected with a questionnaire whose validity was confirmed by calculating the convergent and divergent validity and whose reliability by calculating Cronbach's alpha. The data were analyzed by the structural equation modeling method (partial least squares) and SmartPLS 3.0 software. Based on the results, social networks analytics practices have a positive and significant effect on the performance and strategic approach to content marketing. The strategic approach to content marketing has a positive and significant effect on performance, too. In addition, entrepreneurial orientation has a positive and significant effect directly on social networks analytics practices and strategic approach to content marketing and indirectly on performance. Our findings can encourage organizations to strengthen their entrepreneurial orientation to improve performance. In addition, managers should pay more attention to social networks analytics practices and have a strategic approach to content marketing to improve the performance of their organizations.