چکیده:
یکی از کلیدیترین سیاستهای نوآوری در عصر حاضر استفاده از خریدهای بخش عمومی بهعنوان ابزاری برای توسعه فناوری است. این سیاستها بهخصوص در سالهای اخیر در ایران نیز مورد توجه قرارگرفته است. بهطوری که برنامههای گوناگونی برای تحقق آن طراحی و اجرای شده است که برنامه تولید بار اول اقلام راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری یکی از آنها است. پژوهش حاضر قصد دارد تا از رهگذر مطالعه این برنامه، الگویی را برای بهکارگیری ابزار خریدهای دولتی برای تولید بار اول اقلام فناورانه راهبردی ارائه نماید. بدینمنظور با 23 نفر از صاحبنظران مصاحبه شده است و با تکیهبر روش تحلیل مضمون، مقولههای مربوطه استخراجشده است. سپس الگویی برای تبیین و توصیف بهکارگیری ابزار خریدهای دولتی که بتواند به تولید اقلام فناورانه و راهبردی فاقد مشابه داخلی بیانجامد، طراحیشده است. سه رکن اصلی این الگو توانمندسازی طرف عرضه، توانمندسازی طرف تقاضا و نیز حمایت از قرارداد میان آنها است. در پایان نیز پیشنهادهای سیاستی بهمنظور ارتقاء برنامههایی که برای اجرای سیاستهای مذکور اجرا میشوند، ارائهشده است که ارتقاء هماهنگی صف و ستاد در سازمانها، توجه به ارتباطات بینالمللی، ایجاد سازوکار بیمه تولید بار اول، بهرهگیری از فهرست بلند تأمینکنندگان و تعیین سرفصل بودجهای از آن جمله است.
Nowadays, one of the most key innovation policies is the use of public procurement as a tool for technology development. These policies have been noticed especially in recent years in Iran. So that various programs have been designed and implemented to realize it. the program for the first-time production of strategic items, which is implemented in the vice president's science, technology and knowledge-based economy, is one of them. this research aims to provide a model for using government procurement tools for the first-time production of strategic technological items through the study of this program. For this purpose, 23 experts were interviewed and relevant themes were extracted based on thematic analysis method. Then, a model has been designed to explain and describe the use of government procurement tools that can lead to the production of technological and strategic items that have no domestic counterparts. The three main pillars of this model are empowering the supply side, empowering the demand side, and supporting the contract between them. At the end, Policy proposals have been made in order to improve the implemented programs for the implementation of the aforementioned policies, which include: improving the coordination of ranks and headquarters in organizations, paying attention to international relations, creating a production insurance mechanism for the first time, taking advantage of a long list of suppliers, and budget planning.