چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارتهای مرتبط با ساحتهای شش گانه در معلمان ابتدایی معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق فرمول حجم نمونه کرجسی و مورگان و به صورت نمونهگیری متناسب با حجم انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسش نامه محقق ساخته در مورد مهارتهای مرتبط با ساحتهای شش گانه که شامل شش خرده مقیاس : مهارتهای مرتبط با ساحتهای عبادی، اجتماعی، زیستی، علمی -فناوری، اقتصادی- حرفهای و زیباشناسی (محقق ساخته) که با مقیاس پنج درجهای لیکرت ساخته شده اند، استفاده شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب برخورداری ازمهارتهای مرتبط با ساحتهای شش گانه تفاوت وجود دارد. در این راستا بهبود کیفیت مهارتهای مرتبط با ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین زمینه بهبود مهارتهای فراگیران را مهیا می سازد، بومیسازی و دانش افزایی تجربی زمینه تحقق شاخصهای ساحتهای شش گانه را تسهیل می سازد.
The present study aims to investigate the current and desired status of skills related to sixth dimensions of Fundamental Transformation Document of Education in elementary school teachers of Isfahan (districts 1, 2 and 4). This study was a descriptive-analytical survey. The statistical population included 1969 teachers of Isfahan elementary schools, among them 170 individua were sample selected according to Morgan and Krejcie formula as samle. A researcher-made questionnaire was a five point likert scale used to collect the data for skills related to the sixth dimensions comprising sixth dimensions: religious, social, biological, scientific- technological, professional- economic and aesthetic skills. In this study, descriptive and inferential statistics were used to analyze data. In the descriptive part, frequency, percent of frequency, and in inferential statistics, independent and paired t-test were used. The study findings showed that there is difference between current and desired status of fundamental reform skills. In this regard, improving the quality of six-area skills relating to document provides a fundamental reform in the area of improving learners' skills facilitating the localization and empirical knowledge increase of these sixth indexes
خلاصه ماشینی:
بنابراين با توجه با تجزيه و تحليل بالا ، وضعيت موجود برخورداري از مهارت هاي مرتبط با ساحت اجتماعي در معلمان دوره ابتدايي در حد متوسط ارزيابي شده است .
همچنين باتوجه به نتايج جدول (٣)، مقدار آزمون t برابر با ٢٥/٨٧٢ مي باشد و با توجه به درجه آزادي ١٣٩با قبول خطاي کمتر از ٠/٠٠١ و درجه اطمينان بيشتر از ٩٩درصد مي توان گفت که بين وضعيت موجود و مطلوب برخورداري از مهارت هاي مرتبط با ساحت اجتماعي در معلمان تفاوت معنا داري وجود دارد.
بنابراين با توجه به نتايج جدول وضعيت مطلوب برخورداري از مهارت هاي مرتبط با ساحت زيستي در معلمان دوره ابتدايي متوسط و بالاتر از متوسط ارزيابي شده است .
همچنين با توجه به نتايج مقدار آزمون T برابر با ٢٨/١٧٢ مي باشد و با توجه به درجه آزادي ١٣٩ با قبول خطاي کمتر از ٠/٠٠١ و درجه اطمينان بيشتر از ٩٩درصد مي توان گفت که بين وضعيت موجود و مطلوب برخورداري از مهارت هاي مرتبط با ساحت زيستي در معلمان دوره ابتدايي تفاوت معناداري وجود دارد.
همچنين باتوجه به نتايج مقدار آزمون t برابر با ٢١/٧١٠ مي باشد و با توجه به درجه آزادي ١٣٩ با قبول خطاي کمتر از ٠/٠٠١ و درجه اطمينان بيشتر از ٩٩درصد مي توان گفت که بين وضعيت موجود و مطلوب برخورداري از مهارت هاي ساحت علمي فناوري در معلمان تفاوت معناداري وجود دارد.
(2016) The Study of Islamic Lifestyle in Elementary School Curriculum from the Perspective of Fundamental Education Transformation Documents, Journal of Educational Innovation, 15(13): 7-36.