چکیده:
هدف کلی این پژوهش تعیین اثربخشی یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر خودکارآمدی (شناختی، عاطفی، انگیزشی وانتخابی) و شادمانی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی عشایر شهرکرد در درس علوم در سال تحصیلی99-1398 است. «یادگیری خودتنظیمی » به عنوان متغیر مستقل، پیشآزمون خودکارآمدی و شادمانی به عنوان متغیرهای همایند و پسآزمون خودکارآمدی و شادمانی به عنوان متغیرهای وابسته به وسیله تحلیل کوواریانس چندمتغیره یک طرفه در گروه کنترل و آزمایش مقایسه شدند. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامههای خودکارآمدی بندورا و پرسشنامه شادمانی ذهنی رایان و فردریک و بسته آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است. بر اساس یافتههای پژوهش هر دو مؤلفه شناختی و فراشناختی پروتکل یادگیری خودتنظیمی در بهبود ابعاد شناختی و انتخابی خودکارآمدی مؤثر بوده است اما بر میزان ابعاد عاطفی و انگیزشی خودکارآمدی اثرگذار نبوده است، این در حالی است که راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بر ابعاد شناختی و انتخابی خودکارآمدی مؤثر بودهاند. علاوه براین، مشخص شد مؤلفههای شناختی و فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بر شادمانی دانشآموزان مؤثر است.
The general purpose of this study is to determine the effectiveness of self-regulatory learning (cognitive and metacognitive) on self-efficacy (cognitive, emotional, motivational and selective) and happiness of fourth-grade elementary students of Shahrekord tribes in science in the academic year 2019-2020. Self-regulatory learning as an independent variable, self-efficacy and happiness test as matching variables and self-efficacy and happiness post-test as dependent variables by one-way multivariate analysis of covariance were compared in the control and experimental groups. The main tools of this research are Bandura self-efficacy questionnaires and Ryan and Frederick's mental happiness questionnaire and self-regulated learning strategies training package. According to the research findings, both cognitive and metacognitive components of the self-regulated learning protocol have been effective in improving the cognitive and selective dimensions of self-efficacy, but they have not affected the emotional and motivational dimensions of self-efficacy. Besides, it was found that cognitive and metacognitive components of self-regulated learning affect students' happiness.
خلاصه ماشینی:
فرضيه فرعي اول پژوهش : يادگيري خودتنظيمي(شناختي و فراشناختي) بر ابعاد خودکارآمدي (شناختي، عاطفي، انگيزشي و انتخابي) دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي عشاير شهرکرد در درس علوم اثربخش است .
خلاصه نتايج تحليل کوواريانس مربوط به تأثير برنامه ي يادگيري خودتنظيمي بر روي ابعاد خودکارآمدي (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول ٥، نتيجه گرفته ميشود که در اين پژوهش مداخله «يادگيري خودتنظيمي» بر ميزان ابعاد شناختي و انتخابي از خودکارآمدي اثرگذار بوده است ، اما بر ميزان ابعاد عاطفي و انگيزشي از خودکارآمدي اثرگذار نبوده است .
بنابراين ، نتيجه گرفته ميشود که يادگيري خودتنظيمي بر شادماني دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي عشاير شهرکرد در درس علوم اثربخش است .
فرضيه اصلي پژوهش :يادگيري خودتنظيمي (شناختي و فراشناختي) بر خودکارآمدي (شناختي، عاطفي، انگيزشي و انتخابي) و شادماني دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي عشاير شهرکرد در درس علوم اثربخش است .
به منظور بررسي اين فرضيه که «يادگيري خودتنظيمي بر خودکارآمدي و شادماني دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي عشاير شهرکرد در درس علوم اثربخش است » از تحليل کواريانس چندمتغيري استفاده شد.
بنابراين نتيجه گرفته ميشود که در اين پژوهش مداخله «يادگيري خودتنظيمي» (شناختي و فراشناختي) بر افزايش خودکارآمدي (شناختي، عاطفي، انگيزشي و انتخابي) و شادماني دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي عشاير شهرکرد در درس علوم موثر بوده است .
Self-regulation in error management training emotion control & metacognition as mediators of performance effects, Journal of Applied Psychology, 11)4), 222-210.